Д.ЦЭРЭННАДМИД
Дундговь аймгийн Хулд сумын харьяат, аймгийн хурц арслан Норовын Дашжамц гуайтай хөөрөлдлөө. Энэ хүн аймагтаа хоёр түрүү авснаасаа хойш сургууль соёлын мөр хөөж дарга энэ тэр гээд зодоглоогүй нэгэн. Харин 1971 оноос бөхийн тоосонд засуул, хөлийн цэц хийж өнөөг хүрчээ. Тиймээс аймгийн арслан гэхээсээ илүү бөхийн сайн зүтгэлтэн гэгдэх болжээ.
-Та аймгийн цолтой бөх. Хэдэн онд тэр цолд хүрсэн бэ?
-1956 онд цэргээс халагдаж тэр жилээ аймгийн наадамд зодоглож, аймгийн начин болсон. Тэгвэл дараа жил нь аймгийн аварга шалгаруулах барилдаанд шөвгийн 16 бөх шатарчилж барилдахад уналгүй түрүүлж аймгийн арслан цол авсан юм даа. Цогт чандмань сумын бөх, аймгийн арслан Таравын Даржаатай үзүүр, түрүүнд барилдсан юм.
-За тэгээд дараагийн түрүүг хэзээ авав даа?
-Аймгийн арслан болсныхоо дараа жил 1958 онд аймагтаа дахиад түрүүлсэн юм. Төв аймгийн Эрдэнэсант сумын Содог гэдэг хүнтэй үлдсэнсэн. Түүнийг тун амархан хаясан.
-Цол ханасан хэрэг үү. Цаашид барилдаагүй нь...?
-Сургууль соёлын мөр хөөгөөд гэхүү дээ. Барилдах боломж олдоогүй. 1959 онд Улаанбаатарт хуулийн дунд сургууль, дараа нь удалгүй ЗХУ-ын Эрхүүгийн их сургуулийн хуулийн ангид суралцсан. Төгсч ирээд Улсын Дээд шүүхэд Эрүүгийн коллегид ажилласан хүн дээ. Энэ үеэс бөхийн засуул, цэц хийх болоод дөч шахам жил энэ албанд зүтгэсэн дээ.
-Одоо Та барилдаан бүхэн дээр өндөр суудалд сууж харагддаг. Цэц хэвээр л гэсэн үг үү?
-Би одоо цэц биш, барилдааны тэмдэглэл хөтлөгчийн үүрэгтэй.
-Тэмдэглэл хөтлөгч гэнэ ээ?
-Тийм ээ. 2010 оноос хойш л барилдаан бүр дээр тэмдэглэл хөтөлж байгаа. МҮБХ-ноос ийм алба надад тохсон юм даа. Миний өмнө 145 барилдааны тэмдэглэл байж байна.
-Таны хөтөлдөг тэр тэмдэглэл гээч чинь ер нь ямар хэрэгтэй эд юм бэ?
-Уг нь их ач холбогдолтой юм шүү дээ. Барилдаан ямар болов, онцлог юм юу гарав, хожим нь засч залруулууштай нь юу байнав гэдгийг тэмдэглэлээс харж болно. Хэн ямар алдаа гаргав гэдгийг ч мэдэж авах боломжтой.
-Бөх ёс зүйн алдаа гаргасан юм уу, барилдааныг буруу шүүсэн байвал та хэрхэн тэмдэглэхэв?
-Өөрийн бодлоор л биччихнээ. Жишээ нь саяхан болсон Баянзүрх хайрханы хишиг барилдаан дээр улсын начин Б.Гончигдамба, аймгийн начин Б.Гантулга хоёрын барилдааныг хоёр засуул, нэг цэцийн шийдвэрээр буруу шүүж Гончигдамбыг давсан гэв. Уг нь Гончигдамба илт унасан юм гэж бичсэн. (Тэмдэглэлээсээ ийнхүү уншиж өгөв).
-Цэрэгт явахаасаа өмнө барилдаж байв уу?
-Бас ч зүгээр байгаагүй ээ. Энэ тухай ярьвал их инээдтэй юм ярина шүү. Нэг жил сумын наадамд 17-той байлуу даа. Хоёр давдаг юм. Тэгэхдээ тун хөгтэй хоёр давсан. Нэг мэхээр хоёр хүнийг суулгачихсан.
-Нэг мэхээр гэнэ үү. Ямар мэх вэ?
-Хэлэхэд ичмээр дамшиг даа гэдэг шиг юм. Балданбумба, Санжаа гэдэг хоёр хүний шарваарны (өмд) резинийг таслаад... зайлуул тэд дотуур нь өмдтэй байсан ч юм уу, үгүй ч юм уу суучихсан л юм даг. Хөгтэй, хөөртэй л хоёр давсан. Зарим нь намайг шоолсон л санагддаг юм.
-За тэгвэл хүний өмдний резин тасалж байж давдаг залуу байж. Тэгвэл цэрэгт ирээд барилдав уу?
-Барилдсан. Ирсэн жилээ ангиасаа шалгарч улсын наадамд зодоглодог юм. Яг ч үгүй хоёр давчихлаа. Үдээс хойш гурвын даваа эхлэхээс өмнө манай салааны дарга дэслэгч Цэвэгсүрэн намайг бидон бариулаад цай, хуушуурт явууллаа. Хааяагүй л бөөн дараалал. Явж явж бидонд нь жаахан хярам хийлгээд хэдэн хуушууртай буцаж ирэв. Бөх гарчихсан харагдана. Тэгсэн манай батальоны дарга Чойндонгаваа ууртай гэж жигтэйхэн загнаж байнаа “Чи ямар задарсан цэрэг вэ” гээд буувдаа. “Намайг салаан дарга явуулсан юм гэсэн чинь нөгөө муу Цэвэгсүрэн дэслэгчийн хоёр погоныг хуу татаж хаяад ёстой л галзуу юм шиг уурласан. Энэ нь ч аргагүй бололтой. Гурвын даваа эхлээд би байхгүй. Намайг амласан бөхийг туг тойруулчихсан юм байна л даа.
-Өөрийг чинь ямар хүн амласан байсныг мэдсэн үү?
-Мэдсээн. Сэлэнгийн бөх, улсын арслан “боохой” хэмээх Данзан байсан юм билээ. Байж байгаад тэр хүний зодгонд хүрээд авсан бол тийм алдартай том бөхтэй барилдаж явлаа гээд ядаж ярих юмтай байхгүй юу. Тэр үед цэрэг хүн улсын наадамд хоёр давна гэдэг ч тийм олон байгаагүй байх шүү. Түүнээс хойш халагдатлаа улсын наадамд зодоглоод ганц нэг давсан удаа бий.
-Ид барилдаж байхдаа аймагтаа гэхэд өрсөлдөгч олонтой байв уу?
-Намайг аймагтаа барилдсан 2-3 жилд аймгийн арслан Т.Даржаа л байж дээ. Бас Эрдэнэдалайн “дарваан” хэмээх Өвгөн гэж бөх байсан юм. Шүүхийн гурав гэж байлаа. Нэг нь би, нөгөө хоёр нь Банди, “хулгар” Очирбат гэж. Бид нэг байгууллагынх бас тун сайн найзууд. Дээр нь Г.Дэмүүл наадам дөхөхөөр хөтөлгөө морьтой ирнэ. Хожим нь улсын арслан том бөх болсон ч зузаан найзууд байлаа.
-Г.Дэмүүлийг сайн мэдэх хүний нэг та байх нь ээ дээ?
-Цолгүй залуу байхдаа Дундговьт ирж нэг биш удаа барилдсан. Тэгээд нэг удаа дөрөвт үлдсэн юм даг. Түүнийхээ дараа жил улсын начин Ш.Доржтовуутай үлдэж даваад түрүүлж аймгийн арслан болсон юм. Дундговийн наадмын дэнжээс аймгийн арслан цол хүртсэн бол хожим нь нэг үед улсын наадмын дэнжийг хотолзуулж аварга, арслангуудыг айлгаж явсан бөх бол Дэмүүл маань байлаа. 1959 оны намар хот орж ирж Автын газар замын цагдаа болж байсан. Тэр замыг нь ч би засалцсан юм даа.
-Найзууд бөх болоход нөлөөлсөн байж болох. Харин замын цагдаа болоход нь замыг засалцсан гэдэг сонин байна л даа?
-Тэр тухай хэлэх сонин түүх бий. Нэг удаа Дэмүүл давхиж ирдэг юм. “Яасан бэ” гэсэн чинь “за хө Банди та хоёр л туслана даа. Заяат бид хоёр хэдэн адуу, тэмээ хөөж хот орох гэж явна. Заяат малтайгаа Хөрхийн хаданд байгаа. Өнөө шөнө хөдөлж Бага газрын чулуу орно. Та хоёр малын мах, хэдэн шил архи аваад хойноос оч. Гэрлэн дохиогоор уулзана шүү гэдэг юм. Бид найзын хувиар яг хэлснээр нь гүйцэж очиж билээ.
-Тэд ер нь хаанаас, ямар учиртай мал авч явсан байжив дээ?
-Бөхийн сайн найзууд болохоор өөрсдөө шүүхийн хүмүүс гэдгээ ч мартаж учрыг лавлаагүй туслахыг л бодсон. Тэгээд тэр хоёр хот орж малаа зарчихаад буцаагүй юм.
-Та дөчөөд жил засуул, цэц хийлээ гэж байна. Тиймээс нэг зүйл асуухад засуул хүний үүрэг ер нь их үү?
-Их байлгүй яахав. Хэн нь давав, хэн нь унав гэдэг гол нь. Гэхдээ мөрөн дээрээ хүлээж авсан бөхийнхөө өмсгөл юм нь бүрэн байна уу, бүс уяаны нь чанга сул нь таарч уу тэр бүхнийг анзаарах, хянах учиртай.
-Тэгвэл засуулууд энэ бүхнийг гүйцэтгэж чадаж байна уу?
-Зарим засуул ердөө л малгай барих үүрэгтэй юм шиг байдаг нь харагддаг шүү дээ. Энэ бол алдаа.
-Хөлийн цэц, засуулууд барилдааныг буруу шийдэж байна гэсэн шүүмжлэл их байдаг. Энэ талаар...?
-Тийм ээ. Учир дутагдал их байдаг нь үнэн. Хөлийн цэц, засуулуудын залгамж халааг бий болгох шаардлагатай. Нас ахисан мань мэт өнөөдөр барилдааны хурд гүйцэж харахгүй байна. Тэгээд буруу шийдвэр гаргаж бөхийн хөдөлмөрийг үрдэг, үзэгчдийн дургүйг хүргэдэг нь бий. Жаахан өөрчлөлт хэрэгтэй санагддаг.
-Барилдааны унаа, давааг шийдэхэд телевизийн бичлэг яагаад ашигладаггүй юм бэ. Сүмо бол бичлэг үзээд л зөв шийдэж байна. Тэгэхэд манай үндэсний бөх техникийн дэвшлээс сүрхий хоцорч байна шүү дээ?
-Үнэний хувьтай л байх. Гэхдээ бас шалтаг ч гэхээр юм уу хэлмээр юм байна. Монгол үндэсний бөхөд эртнээс нүдээрээ хараад шийдээд ирсэн уламжлал бий. Хоёрт гэвэл тийм бичлэг хийхэд дэвжээ, бичлэг хийх камер хоёр нэг төвшинд байрлах учиртай. Тийм нөхцөл зүлэгт ногоон дэвжээн дээр барилддаг монгол бөхөд бүрдээгүй ийм юм.
-Бөхийн найраа ихэслээ гэдэг. Та дунд нь бужигнаж байдаг хүний хувьд юу хэлэх вэ?
-Найрааг багасгалаа л гэдэг. Гэтэл байгаа нь олон түмэнд ил байгаа юм. Гэхдээ тэр түүнд төдөн төгрөг өгөөд, аваад гэх юмыг би олж хараагүй. Үзэгчдийн адил л мэдрэмжээрээ ойлгож явдаг. Аймгийн наадмыг гэхэд улсын цолтой бүлэг бөхчүүд очоод завхруулчихдаг болсон нь нууц биш. Дундговийн наадам л сүүлчийн тод жишээ болсон. Тиймээс бөхийн цолыг нь хүчингүй болгосон шүү дээ.
-Тэр наадам дээр та хүртэл байсан гэсэн. Тэгвэл будилаан хийлцсэн л байж таарах байх даа?
-Бөхийн холбооны төлөөлөл гэгдэх мань мэт нь байсан нь үнэн. Гэвч хэлээд хэлээд үгэнд ордоггүй “зохион байгуулагчид” байх юм билээ. Би л лав хэлсэн. Энэ бөх чинь 512 хүрэх юм уу гэхэд “Аргалнаа” гэж байсан. За тэгээд харж байхад дансаар давуулах, унасан бөхийг хасах гээд илэрхий юмс харагдаад л байсан. Энэ тухай их яригдсан, бичигдсэн болохоор илүүг нуршаад яахав. Монгол бөхийн дэвжээ цэвэр ариун байгаасай л гэж залбирч явах юм даа.