Э.ОРХОНСҮРЭН
Энэ жил Үндэсний дуу бүжгийн чуулгын 50 жилийн ой тохиож байгаа. Ойн хүрээнд олон ажлыг шат дараатайгаар хийж байгаагийн нэг нь Солонгосын үндэсний театртай хамтарсан тоглолт юм. Өнгөрсөн сарын 27-нд Солонгос улсыг зорьсон манай уран бүтээлчид амжилттай тоглоод эх орондоо иржээ. Энэ талаар ҮДБЧ-ын Ерөнхий удирдаач Н.Буянбаатартай ярилцлаа.
-Сайн явж ирэв үү. Тоглолт амжилттай юу. Үзэгчид хэрхэн хүлээж авав?
-Манай чуулгын 50 жилийн ойн арга хэмжээний үргэлжлэл болгон Солонгост тоглоод ирлээ. Өнгөрсөн сарын 10-нд БНСУ-ын үндэсний театрын удирдаач найрал хөгжимчид ирж манай чуулгатай хамтарч тоглосон. Солонгосын хөгжмийн зохиолчдын бүтээлийг манай хөгжим дээр өөрсдийн найруулснаараа тоглож хүргэсэн. Харин энэ удаад бид тэдний хөгжмийн зохиолчдын бүтээлийг өөрсдийн найруулснаар үзэгчдэд хүргэлээ. 800 хүний суудалтай дугуй теарт нь хоёр удаа тоглолоо. Үзэгчид маш сайн хүлээж авсан. Тэдний биднээс ганц илүү зүйл нь орчин нөхцөл сайн байна. Тоглож байгаа хөгжмийн зэмсэг, цалин хамгамж үнэхээр сайн. Тийм учраас зөвхөн хөгжмөө л тоглоно. 20-нд хаалтын тоглолтоо хийнэ. Мөн ахмад үеийнхэнтэйгээ хамтарсан тоглолт, баримтат кино, шинэ цомог гаргах гээд завгүй ажиллаж байна даа.
-Солонгосын хөгжимчдийг удирдах, монгол хөгжимчдөө удирдах хоёрын хооронд ялгаа байна уу?
-Удирдаач хүний ялгааг хөгжимчид хэлнэ. Харин манай хөгжимчид тэднийхээс дутахгүй юм билээ. Солонгосын үндэсний хөгжмийн чуулга 1995 онд байгуулагдсан. Манайхтай харьцуулахад залуу. Гэвч тэд үндэсний урлагаа маш сайн хөгжүүлж чадсан байна. Орчин сайн, хөгжмийн зэмсгийн хөг сайн байсан. Төр засгаас нь үнэхээр оновчтой бодлого барьдаг нь харагдаж байлаа. Манай хөгжим бол хэцүү дээ. Ганц ая тоглоод утас нь сунана. Тийм учраас энэ тал дээр төрөөс анхаарч хөгжмийн зэмсгүүдэд шинэчлэл хийх цаг болсон.
-Хөгжимчдийн ур чадварын хувьд ялгаа байсан уу?
-Манай хөгжимчдийн чадвар үнэхээр сайн. Хэрэв бидэнд тэдэнд байгаа шиг материаллаг бааз байвал бүр ч илүү байна.
-Урлаг гэдэг ерөнхий ойлголт. Харин үндэсний урлагт юу багтах ёстой байдаг юм бэ?
-Хошин урлаг, нийтийн дуу хоёрыг хүмүүс урлаг гэж хүлээж авдаг. Ардчилал гарснаас хойш урлаг гэдэг утга нь орхигдсон. Бидний муулаад байдаг социализмын үед нам засгаас үндэсний болон сонгодог урлагаа бодлогоор дэмждэг байжээ. Тэр цагаас хойш анхаархаа больсон гэж хэлэхгүй ч маш их хоцрогдож байна. Бид суурь сайтай байсан тулдаа өдий хүрсэн. Монголын үндэсний урлаг дэлхийд гайхуулаад байдаг гол учир нь бидний нүүдэлчин ахуй, цаг агаартаа дасан зохицож амьдардагтай холбоотой. Үндэсний хөгжим гэхэд таван хошуу малынхаа дэл сүүлээр хийдэг. Хошин урлаг, нийтийн дуу дэмжлэгтэй дэмжлэггүй хөгжинө. Учир нь тэдэнд зах зээл байгаа. Тиймээс үндэсний урлагаа дэмжих цаг болжээ. Хэрэв мэргэжлийн урлагаа унагавал дахин босгож ирэх гэж зовно. Бид хоёр том гүрний дунд байгаа учраас зах зээл байна. Үүнийг л дэмжээд өгвөл монгол урлагийн өмнө дэлхий жижигхэн байна.
-Урлагийг дэмжихээс илүү түүнийг хүлээж авч байгаа үзэгчдийн боловсролд хөрөнгө оруулах хэрэгтэй гэсэн байр сууринаас зарим хүмүүс ханддаг. Үүнд санал нийлэх үү?
-Санал нийлэхгүй байна. Яагаад гэхээр үнэхээр үзэгчдийн боловсролыг дэмжинэ гэж байгаа бол төр анхаарлаа хандуулах хэрэгтэй. Цэцэрлэг, сургуулиас нь үндэсний урлаг гэж юу вэ гэдгийг суулгах нь зүйтэй. Мөн чадалтай боловсон хүчин бэлд. Гадаадын өндөр хөгжилтэй орнуудад хөгжимчдөө сурга. Тэгж байж урлаг хөгжинө. Зүгээр яриад байх асуудал биш. Үүнийг төрөөс чиглүүлж өгөх үүрэгтэй. Хэрэв тийм биш бол төр гэж байхын хэрэг юу байна. Мэргэжлийн урлаг гэдэг хүний оюун санааг гэгээрүүлдэг. Одоо бидний үзээд байгаа холливуд, солонгосын кино урлаг биш. Бид дэндүү туйлширч байна. Манай үндэсний кино урлаг яасан юм бэ. Үүнийгээ сэргээх хэрэгтэй. Телевизээр гарч байгаа энэ олон гадаад дуу хөгжмийн оронд үндэсний дуугаа тодорхой хугацаатай гарга гэсэн шаардлага тавь л даа. Чадахгүй бол хаагдана биз. Ингэж байж хүмүүст хүрч хүүхэд багачууд ойлгож эхлэнэ. Монгол улс шиг дэлхийн стандартад нийцсэн театртай орон бараг байхгүй. Үүнийгээ л хадгалж үлдэх хэрэгтэй байна.
-Аливаа нэг зүйл хараат болохоороо тухайн зүйлдээ л үйлчилдэг. Хэрэв төр урлагийн амьдралд хэт оролцвол түүндээ үйлчлээд байх юм биш үү?
-Бидний хийж байгаа зүйлийг төр дэмжиж чиглүүлж өг л гэсэн үг. Түүнээс биш урлаг төрд үйлчилнэ гэж байхгүй.
-Тухайн орны хөгжлийг сонгодог урлаг, үндэсний урлагаар нь дүгнэж болдог гэж ярьдаг. Тэгвэл манай үндэсний урлаг ямар төвшинд байгаа бол?
-Үндэсний урлагийн өдий зэрэгт яваа нь урлагаа гэсэн хүмүүсийн сэтгэл, хуучин бидэнд үлдсэн суурь дээр тогтож байна. Урлаг гэдэг тэр чигээрээ сэтгэл шүү дээ. Тэр сэтгэлийг нь дэмжих хэрэгтэй.
-Сүүлийн үед спортоо түлхүү дэмжээд урлагаа хайхрахгүй байна гэх яриа олон гарч байна. Үнэхээр тийм байна уу?
-Тийм. Яагаад гэхээр их хуралд спортын хүмүүс их байна шүү дээ. Б.Бат-Эрдэнэ аварга, Х.Баттулга, Кёкшюүзан Батбаяр гээд олон хүмүүс байна. Тэднийг аль нэг спортын холбоод нь ерөнхийлөгчөөрөө томилчихно. Тийм учраас аргагүй юм уу даа. Урлагийн хүмүүс улс төрд орох гэхээр энэ урлагийн юу ч мэдэхгүй юм байж болиосой гэж шүүмжилдэг. Энэ нь нөгөө нийтийн дуу, хошин шогоор урлагийг ойлгодог гэдгийн илрэл. Уг нь урлаг соён гэгээрүүлэх үүрэгтэй.
-Сүүлийн үед монгол поп гэж ярих болжээ. Юуг нь монгол поп гэж нэрлээд байна вэ. Аялгуу, үг, бүр сэтгэлгээг нь хэлээд байна уу?
-Монгол поп гэдэг бол шинэ зүйл биш. Яахав хүмүүсийн юу хүсч байгаад нь илүү чиглүүлсэн гэж ойлгож байна. Түүнээс биш Соёл-Эрдэнэ ч гэсэн монгол попоор дуулж байсан. Аливаа урлагийн суурь нь үндэсний урлаг байдаг. Түүнээсээ салаалаад рок поп, жааз гээд төрлүүд үүссэн. Банзан гитар, даралтат хөгжимд морин хуурын талд байдаг.