Уран бүтээлчээс чамгүй тэсвэр хатуужил, харааны болон гоо зүйн нарийн мэдрэмж шаарддаг цаасан урлалыг хөгжүүлж буй уран бүтээлчдийг олонд таниулах, бүтээлүүдийг нь хүмүүст хүргэх зорилготой “Цаасан урлалыг брэнд болгоё” санаачлагыг “ЗМ”-ний сэдэв болгон эхлүүлээд байгаа билээ. Цаасан урлалын дотор уран хайчилбар томоохон байр эзэлнэ. Хөдөлмөрийн баатар, соёлын гавьяат зүтгэлтэн, төрийн шагналт, доктор, профессор Л.Түдэв гуай “хайчаар зурдаг” нэгэн эрхмийн тухай “…Хайчилбар урлагийн эцэг хэмээн өргөмжлөхөд хэн ч хүлээн зөвшөөрөхөөр тийм үр бүтээлтэй ажилласан” хэмээн “Дал” сонины 2011 оны нэгэн дугаарт бичиж байжээ. Энэхүү нийтлэлийн баатар бол соёлын гавьяат зүтгэлтэн Дэндэвийн Сандагдорж юм.

Л.Түдэв гуай энэ нийтлэлээ “Зууны мэдээ” сонины “Цаасан урлалыг брэнд болгоё”  санаачилгын хүрээнд дахин хэвлэж олон нийтэд хүргэхийг зөвшөөрсөн юм. Ингээд зохиогчийн зөвшөөрөлтэйгөөр “Хайчилбар зургийн эцэг”  нийтлэлийг уншигчдадаа толилуулж байна.

 

 

Л.ТҮДЭВ

Уран зураг сонирхдог хэн нэгнийг “Чи хайчаар зураг зураад ир” гэж багш нь ч юм уу, дарга нь ч юм уу хэлэх юм бол хэн хүнгүй гайхан алмайрч зургийг бийрээр юм уу, харан­даагаар эсвэл үзгээр зур­даг биз дээ? Хайчаар чинь юм хайчилж, хяргахыг л хийдэг биз дээ? гэж асуу­хад хүрэх нь лавтай. Нээрээ ч хайчаар зураг зурдаггүйг хэн бүхэн мэднэ. Гэтэл “Үгүй шүү, хайчаар зураг зурна” гэж түрүүчийн зууны үд дундын үед нэгэн монгол залуу зураач хэлсэн юм гэдэг. “Мөн залав аа! Тэг­вэл чи өөрөө тэр хайчаараа зураад үзүүлэхгүй юу! гэж түүнд хэлцгээжээ. Тэгтэл ч өнөө залуу ам дөрвөлжин цаас авч хэд нугалаад хайчаар нааш цааш нь хэдэнтээ мушгиралдуулан хайчлаад “За энэ зураг биш юу вэ? гээд л нөгөөх хайчилсан цаасаа дэлгэн үзүүлсэн юм байх! Тэгтэл чинь дэл, сүүлээ намируу­лан давхиж яваа хурдан морины дүрс гараад иржээ.

Үл итгэгчид нүдээ бүлтийлгэн, толгой сэгс­рэн гайхацгаажээ. “Хай­чаар байтугай үзгээр ч ийм хурдан, ийм өөгүй, ийм уртай зураг бүтээж яаж болж байна” гэж хү­мүү­­сийн гайхшийг тө­рүүл­­сэн тэр залуу зураач /хайч­­лаач/ гэмээр бол хо­жим уран зургийн нэрт авъяас­тан, соёлын гавъяат зүт­гэл­тэн болсон Дэндэвийн Сандагдорж байжээ. Түү­нээс өмнө хайчаар тийм уран сайхан бүтээл хийсэн хүн гараагүй тул түүнийг хайчилбар урлагийн эцэг гэж өргөмжлөхөд хэн ч хүлээн зөвшөөрөхөөр тийм үр бүтээлтэй ажилласан Д.Сандагдорж зөвхөн өөрөө уран зургийн энэ өвөрмөц төрөл зүйлийг “сонгодог” хэмжээнд хүр­тэл хөгжүүлээд зогссонгүй өөрийн залгамжлагчдыг олноор сурган их урлагт оруулж өгсөн гавъяатан юм. Тэрээр амьдрал ахуйн бодит зүйлийг хөдөлгөөн, хэлбэршлээр нь маш уран харуулсан хайчилбар, цоол­бор олноор хийснээр барахгүй түүхэн суут хүмүүсийн, тухайлбал их эзэн Чингис хааны дүрийг мөн л хайчилбарлан бү­тээсэн нэгэн бөгөөд “Монголын нууц товчоо” судрыг хэвлэхэд мөн л зураг чимэглэлийг хайчил­барын аргаар бүтээсэн хосгүй нэгэн авъяастан юм. Хайчилбар зургаас гадна зураасан зургийн тухайд ч Д.Сандагдорж бас том авъяастан байлаа. Ер нь зураасан зургийн урлал нь цаасан дээр үзэг бэхээр зурахаас гадна литог­рафия /чулуун бичлэг/, ксилография/ модон бичлэг/, цинкография /тугалган бичлэг/ гэхчлэн олон хэлбэрээр хөгжиж ирсэн бөгөөд цаасан цоолбор, хайчилбар зураг бол Монголоос өөр оронд төдийлөн хөгжөөгүйн хувьд түүнийг онцгойлон манай урлагийн нэгэн том өвөр­мөц арга болтол нь идээ­шүүлсэн хүн бол Д.Сандаг­дорж маргаангүй мөн. Тэрээр өөрөө уг төрөл зүйлийг эзэмшээд зог­соогүй залгамжлагч шавь нараа бэлдсэн онцлогтой юм. Тэрээр Монгол Улсын хэвлэлийн хэрэг эрхлэх газар, хэвлэлийн комби­натад алба хааж байхдаа тэр үед хэвлэгдсэн бүхий л номын зураг чимэглэлд анхаардаг, хянан шүүт­гэдэг нэгэн байснаараа монгол ном хэвлэлийн зураасан зураг чимэглэ­лийн урлагийг хөгжүүлэ­хэд онцгой нөлөө үзүүл­дэг, олон шавьтай хүн байв. Бусдад багш, зөвлөгч байхаас гадна өөрийн гэр бүлийг зураач, соёлын зүтгэлтний бичил хамтлаг болтол нь нөлөөлснөөр үр хүүхдүүд нь эцгийнхээ замаар орж зураасан болон хайчилбар, цоолбор зур­гийн нэртэй авъяастнууд болжээ. Д.Сандагдоржийн Төрбурамыг өнөөдөр нийтэд мэдэж бас бүтээ­лүүд нь соёлтой айлын гэр орон, номын сан, үзэс­гэлэн­гүүдэд түгэн таржээ. Монголын нууц товчоог Сандагдоржийн Төрбурам нар хүүхдэд зориулсан хувилбараар англи, монгол хэлээр, цаасан хайчилбар, цоолбор зурган чимэглэлтэйгээр хэвлүү­лэн гаргасан, англи орчуулгыг Хилари Паррит хийж хянан тохиол­дуулсныг үзэмжтэй хэвлэ­сэн ажээ.

Д.Сандагдоржийн гэргий Ц.Самбуу гуай ч гэсэн Монгол Улсын бо­ловсролын тэргүүний ажилтан бөгөөд энэхүү уран бүтээлч гэр бүлийн нэгэн идэвхтэй зохион байгуулагч нь төдийгүй шүлэг зохиолын авъяастай хүн ажээ. Д.Сандагдорж зу­раач амьдралынхаа сүүл­чийн жилүүдэд бас шүлэгч авъяасаа нээг­дүүлэн хэд хэдэн найраг­лал бичсэн нь “Дал” сонинд ч гарсан билээ. Монгол Улсын соёлын гавьяат зүтгэлтэн асан Дэндэвийн Сан­дагдорж “Монгол сувдан эрхий” гэдэг томоохон магтуу шүлэглэл бичсэн нь “Дал” сонины 92 ду­гаарт нийтлэгдсэн бөгөөд:

Бүрэн эрхт Монгол

Босоо бичигтэн Монгол

Соёмбо үсэгтэй Монгол

Суут Чингисийн Монгол мину гэж бахар­хан өгүүлсэн энэхүү то­моохон магтуундаа улс орныхоо баялаг, алдар цуутай хүмүүс, өвөг дээд­сийн дайчин түүх, урлаг соёлын өвийг шүлэглэн магдсан дөрвөн мөрт, 101 бадагтай юм. Д.Сан­дагдоржийн хайчилбар зургаар японууд хүртэл шуудангийн хуудас хэвлэн гаргасан нь түний бүтээл гадаадад ч нэрд гарсныг харуулж байна. Тэрээр бас зураач Нацагдорж, Батсүх нартай хамтарч “СА­НАЛБАТ” гэдэг гурам­сан хамтлаг анх байгуулан үр бүтээлтэй ажиллаж байлаа. Дэн­дэвийн Сан­даг­доржийн үүсэл санаа­чилга нь үр хүүхдээс нь эхлээд үе үеийн зураач урчуудын урын санг баяжуу­лан өвлөгдөж, олон мөчиртэй үзэсгэлэнт модын тэ­жээлтэй үндэс болон мөнхөрсөөр байгаа билээ.