Х.МОНГОЛХАТАН

Бяцхан гараа цавуу­гаар будаж, элдэв дүрс хай­чилж үзээгүй хүүхэд хаана ч байхгүй. Нусны ал­чуу­раа төрөл бүрээр нуга­лан бөмбөгнөөс эх­лээд цэцэгс, амьтад зэрэг олон зүйлсийг хийчихээд бая­сан хөөрч суусан мөч хүн бүрийн хүүхэд насанд бий. Цаас хөглөрүү­лэн, хог тарьж хийсэн анх­ны бүтээлээ аав, ээж, багш­даа үзүүлэн магтаал сон­соод урамшиж суугаа бяц­хан хүүхдүүд өнөөдөр ч олон. Харин энэ нууцхан авьяасыг нь нээн хөг­жүүлж, эх орондоо төдий­гүй дэлхийд нэрээ гарга­сан уран бүтээлч болгох ямар боломж байна.

Хэдэн мянган жилээр тоологдох он цагийн тэртээд эртний Хятад улсаас эхтэй өнөө­гийн цаасан урлалыг 1900-гаад оны дунд үеэс Япон улсад түлхүү хөгжүүлж ирсэн түүхтэй. Харин одоо Хятад, Япон, Солонгос төдийгүй дэлхийн олон оронд энэ урлалыг сонир­хон судалж, өөрсдийн улс орны онцлог шинжийг шингээн хөгжүүлсээр иржээ. Уран бүтээлчээс чамгүй тэсвэр хатуужил, харааны болон гоо зүйн нарийн мэдрэмж шаарддаг өнө эртний түүхт цаасан урлалаар бүтээл туурвидаг уран бүтээлчид шагшигдаж байна. 

Дэлхий даяар нэгэн хэвийн, хэвшмэл, уйт­гартай зүйлсээс залхаж шинэ, сонин, содон зүйлсийг хайж эхэлсэн энэ цаг үед бид цаасан урлалыг Монголынхоо брэнд болгохыг уриалж байна.

Хүмүүс үргэлж шинийг эрэл­хийлж, эн­гийн хэр нь хоргүй зүйл­сээр яаж сэт­гэл хөдөлгөм, сайхан зүйл­сийг урлаж болох талаар санаагаа уралдуулах болсон. Үүний илрэл болж цаасан урлал дэлхий нийтийн ан­хаарлын төвд орлоо. Манайд ч дутах юм алга. Саяхан Ерөнхий сайд Н.Алтанхуягийн төрсөн өдөр тохиож ямар бэлэг өгөх талаар ярилцаж, дээр дооргүй нэлээд сандарсан сурагтай. Нэгэн хэвийн хэвшмэл зүйл биш гоё сайхан бөгөөд ховор бэлэг хайсны эцэст цаасан урлалаар хөргийг нь бүтээлгэж өгөх шийдэлд хүрч энэ урлалаар мэргэшсэн нэгэн уран бүтээлчид ханджээ. Нарийн чимхлүүр, маш их хөдөлмөр, цаг хугацаа зарцуулж хийсэн бэлэг нь Ерөнхий сайдад таалагд­сан нь лавтай.

Гэтэл үнэндээ өөрсдийн сонирхол хүсэл, бор зүрхээрээ туурвиж байгаа цөөхөн уран бүтээлчдийг эс тооцвол цаас бол хог хэмээх ойлголтоос салаагүй манайд энэхүү сал­бар орхигдоод байгаа юм. Хэрхэн хогийг урлагийн гайхамшигтай бүтээл болгож болдгийг манай цөөнгүй уран бүтээлч харуулж явна. Гэхдээ энэхүү салбар манайд хөг­жөөгүй, үнэлэх үнэлэмж муу байгаагаас тэдний зарим нь хилийн чанадад тухайлбал АНУ, Солон­гост бүтээлээ туурвиж, олон танигдаж, үнэлэгдээд байна.

Цаасан урлал хийх  олон төрлийн арга байдаг ч хамгийн түгээмэл дэлгэрсэн нь орогами болон киригами гэсэн хоёр төрөл юм. Орогами нь цаасыг эвхэж, нугалж бүтээл хийдэг бол кири­гами нь хайчилж нугалах арга юм. Хэдийгээр оро­гами болон киригами ар­гуудаар урлал хийх тогтсон нарийн аргачлал байдаг ч манай уран бүтээлчид түүнээс санаа авч, өөрсдийн сэтгэхүйгээр өөрчилж, нэг ёсондоо монгол­чилж урлагийн бү­тээл туурвидгаараа онц­логтой. Ер нь хүн өөрөө л сэтгэж, оролдож чадвал цаасаар ямар ч төрлийн бүтээл туурвиж бусдын гайхширлыг төрүүлж болно. Хэдийгээр цаасан урлал хийдэг тусгай бэлдсэн туузан цаас Японд байдаг ч тэндээс их хэм­жээгээр авчрах боломжгүй учраас өөрсдийнхөө бо­лом­жид тааруулаад байгаа материлаа ашиглан  бүтээлээ урладаг байна.

Хийж л чадвал ямар ч цаасыг урлаг болгож болд­гийн жишээг монгол­чуудын хамгийн их зорч­дог улс болох Со­лонгост харуулсан байдаг. Тэнд ресторан, паб, үсчин зэрэг үйлчилгээний газрууд нь гар урлалын бүтээг­дэхүүнээр интерьерээ шийдсэн нь цөөнгүй.

Цаасан урлалын түүхий эд нь олдоц сайтай, хямд төсөр, хэрэглэхэд хялбар, хамгийн гол нь байгальд ээлтэй эко бүтээгдэхүүн юм. Ердөө л гарын доорх материал, өнгөтэй цаас, сонин, сэтгүүл юуг ч ашиглаад гоё ганган, чамин тансаг бү­тээгдэхүүн урлаж болд­гийг олон уран бүтээлч харуулсан байдаг. Мон­голд ч энэ боломж бий. Зөвхөн сонин, сэтгүүл гэ­хэд өдөрт хэдэн мянгаараа хэвлэгдэж байгаа. Тэр бүхнийг хог болгон хийс­гэж, галд өрдөж байхаар урлагийн бүтээл болгоод орон гэр, ажил төрөл, байшин барилгаа чимэг­лэж яагаад болохгүй билээ. 

Сүүлийн үед манай цэцэрлэг, сургуулиудад цаасан урлалын хичээл алдаг онодог ордож болж, урлал хийдэг хүмүүс бусдадаа зааж сурган, дугуйлан секц хичээл­лүүлж, төрийн бус бай­гууллага хүртэл байгуулж байгаа нь сайшаалтай. Хэд хэдэн цаасан урла­лын үзэсгэлэн нийтийн хүртээл болоход хүмүүс маш ихээр сонирхож байсан. Энэ мэт­чилэн хү­мүүсийн сонирхох болсон урла­гийн нэгэн шинэ төр­лийг дэм­жиж, хөгжүүлж чадвал цаасан урлалыг Монголын брэнд болгох бүрэн боломжтой юм.