Дэлхийн анхны эмэгтэй сансрын нисгэгч Валентина Терешковагийн нислэг нь ЗСБНХУ-ын төдийгүй бүх хүн төрөлхтний хувьд томоохон түүхэн үйл явдал болж, бусад эмэгтэй сансрын нисэгчдийг тойрог замд оруулах замыг нээсэн юм. Эмэгтэйчүүдийг нисгэх санааг хэн гаргасан бэ? В.Терешкова яагаад Сансрын нисгэгчдийн сургалтын төвийн бүх эмэгтэйчүүдийн дунд нислэгийн гол өрсөлдөгч болсон бэ? Эмэгтэйчүүдийн сансрын хөтөлбөр яагаад хаагдсан бэ? "Lenta.ru" үйл явдлын явцыг эргэн дурсав.
1963 оны 6-р сарын 16-ны өглөө "Восток-6" сансрын хөлөг Байконураас хөөргөхөд бэлэн болжээ. 1-р сансрын нисгэгч Юрий Гагарин Нислэгийн удирдлагын төвөөс (НУТ) ирсэн дуудах нэр нь “Чайка” байсан Валентина Терешковатай ярихдаа: "Бүх зүйл хэвийн байна. Таван минутын дараа хөөрхөд бэлэн. В.Терешкова "Заря-1, би чамайг ойлголоо, би бэлэн байна" гэж хариулав.
12 цаг 29 минут 51 секундэд пуужин хөөргөх талбайнаасаа тасарч, дээшээ хөөрөв. В.Терешкова урам зоригтойгоор "Явцгаая, хонгор минь, явцгаая! Машин жигд явна, машин жигд явна! Удахгүй уулзъя!" Ю.Гагарин хариуд нь: "Бид танд хамгийн сайн сайхныг хүсье. Удахгүй уулзъя!"
“Чайка” тойрог замд нисэх үед хэт ачаалал нэмэгдэж байгаа ч бага зэрэг байгааг тэмдэглэж, өөрийгөө сайн байгаагаа мэдэгдэв.
В.Терешковагийн нислэгийн тухай ТАСС-ын мэдээнд- "Сансрын нислэгийн янз бүрийн хүчин зүйлийн нөлөөллийн судалгааг үргэлжлүүлж, эрэгтэй, эмэгтэй хүний биед эдгээр хүчин зүйлсийн нөлөөллийн харьцуулсан дүн шинжилгээ хийх болно" гэж тэмдэглэв.
220 километрийн өндөрт хүрсэн В.Терешкова дэлхийг дээрээс нь иллюминатороор харж байгаа бөгөөд энэ нь маш үзэсгэлэнтэй юм гэжээ. Ю.Гагарин инээмсэглэн, “Чайка, би Заря-1 байна, тэнд ямар үзэсгэлэнтэй байдгийг би мэднэ, чамд ч бас таалагдсанд баяртай байна. Бүх зүйл хэвийн, нислэг амжилттай болж байна" гэв.
Энэ нь Валерий Быковскийн нислэгээс ялгаатай байв. 1963 оны 6-р сарын 14-нд түүний "Восток-5" хөөрөх нь бараг бүтэлгүйтэв. Эхэндээ хэт богино долгионы дамжуулагч хоёулаа бүтэлгүйтсэн нь тогтоогдсон бөгөөд сансрын нисгэгч зөвхөн богино долгионы холбоогоор дамжуулан НУТ-ийг сонсож чаддаг байв.
Дараа нь буух системтэй холбоотой асуудлууд илэрсэн. Сансрын хувцас, тулгуур системийг бэлтгэх бүлгийн дарга Виталий Сверщек түгжээг хаахаас өмнө хамгаалалтын утсын суудлаасаа сугалж, катапультэд бэлтгэх шаардлагатай байв.
В.Сверщек катапульт гацсан байгааг олж мэдэв. В.Сверщек сансрын хувцас, хөөргөх суудал зохион бүтээгч Семён Алексеев, мөн "Восток" хөлөг үйлдвэрлэдэг ОКБ-1-ийн ерөнхий дизайнер Сергей Королев нарт энэ тухай мэдээлэхийн оронд зүгээр л хутгаар таслав. Мэргэжилтнүүдийн дур зоргоороо авирлаж байгааг мэдсэн С.Алексеев ийм байдлаар хөлөг онгоцыг сансарт илгээх боломжгүй гэж хэлэв.
Нисэх ажиллагааг хагас цагийн турш хойшлуулав. Дараа нь "Эхлүүлэх" командаас таван минутын өмнө хяналтын самбар дээрх бэлэн байгааг батлах дэлгэц асахгүй байв. Энэ удаад хөөргөх ажиллагаа хоёр цаг гаруй хойшилсон бөгөөд инженерүүд дохио байхгүйн шалтгааныг хайсаар байв.
Бараг 12 цагийн үед Восток-5 сансарт нисч, тойрог замд орсны дараа хэт богино долгионы мэдрэгчүүд ажиллаж эхлэв. Үүний зэрэгцээ хөлөг онгоцыг төсөөлж байснаас доогуур тойрог замд хөөргөв, ердийн 181-ээс 235 километрийн оронд 175-222 км.
Дөрөв дэх тойрог замд В.Быковскийд ЗХУ-ын Төв Хорооны нэгдүгээр нарийн бичгийн дарга Никита Хрущев баяр хүргэж "Та нислэгийн хөтөлбөрөө дуусгана гэдэгт бид итгэлтэй байна, бид таныг Зөвлөлтийн нутаг дэвсгэр дээр хүлээж байна. Зөвлөлтийн ард түмэн хүлээж байна. Удахгүй уулзъя!" гэв.
6-р сарын 16-нд В.Терешкова, В.Быковский нар хөлөг онгоцныхоо хооронд радио холбоо тогтоожээ. Сансрын нисгэгчид хоёулаа баяр хөөртэй мэндчилэв.
Удалгүй В.Терешкова Н.Хрущевтай ярилцав. Түүнтэй хамт хэд хэдэн төрийн зүтгэлтнүүд анхны эмэгтэй сансрын нисгэгчид баяр хүргэхээр иржээ. Н.Хрущевын зүүн талд ЗХУ-ын Дээд Зөвлөлийн Тэргүүлэгчдийн дарга Леонид Брежнев, баруун талд Улс төрийн товчооны гишүүн Анастас Микоян, түүний хажууд ЗХУ-ын Сайд нарын зөвлөлийн нэгдүгээр орлогч дарга, Зөвлөлтийн сансар судлалын гол кураторуудын нэг Дмитрий Устинов нар байна.
В.Терешкова хоёр сансрын нисэгчийн нэрийн өмнөөс "Бид хамтарсан сансрын нислэг хийж эхэллээ. Манай хөлөг онгоцны хооронд найдвартай радио холбоо тогтоогдсон. Бид ойрын зайд байна. Бүх хөлөг онгоцны систем төгс ажиллаж байна. Биеийн байдал сайн!" гэжээ.
Н.Хрущев хариуд нь “Тэд чамайг “Чайка” гэж дууддаг. Чи намайг Валя гэж дуудахыг зөвшөөрнө үү, Валентина. Зөвлөлт орны охин, манай охин сансарт гарсан анхны эмэгтэй бөгөөд хамгийн дэвшилтэт технологи эзэмшиж байгаад би маш их баярлаж, аав шиг нь бахархаж байна. Энэ бол Лениний үзэл санааны ялалт, энэ бол манай ард түмний тэмцлийн ялалт бөгөөд та бидний ард түмэн, эх орон, нам маань, бидний үзэл санааг маш сайн алдаршуулж байгаад та бүхнээр бахархаж байна” гэжээ.
1961 оны 4-р сард Юрий Гагарин сансарт аялсан түүхэн дэх анхны дэлхийн хүн болжээ. Мөн оны 8-р сард Герман Титов өөр нэг дээд амжилт тогтоож, түүний нислэг нэг хоногоос илүү үргэлжилсэн. ЗХУ АНУ-тай сансарын уралдаанд тэргүүлж байсан ч тус улсын удирдлага шинэ тод амжилт хэрэгтэй гэдгийг ойлгосон.
Жишээлбэл, эмэгтэй нисгэгч илгээснээр аваргыг хадгалах боломжтой болно. Энэ санааг Зөвлөлтийн анхны сансрын нисгэгчдийн зохион байгуулагч, удирдагч, генерал Николай Каманин идэвхтэй сурталчилав.
Эрх баригчид түүний санаа бодлыг харгалзан үзэх шаардлагатай байв. Зөвлөлт Холбоот Улсын анхны долоон баатрын командлагч, 1934 онд Челюскиникчүүдийг аварсаныхаа төлөө өндөр цол хүртсэн Н.Каманин амьд ахуйдаа домогт хүн болжээ. Тэрээр цэргийн жанжин, 1939-1940 оны Зөвлөлт-Финландын дайнд бөмбөгдөгч онгоц, Аугаа эх орны дайнд сөнөөгч, довтолгооны нисэх онгоцыг удирдаж байжээ.
1960 оноос хойш Н.Каманин ЗХУ-ын Агаарын цэргийн хүчний жанжин штабын сансрын нислэгийг бэлтгэх, дэмжих хэлтсийн дарга болжээ. Хатуу, шударга, эвлэршгүй Н.Каманин ажилд шаардлагатай гэж үзвэл удирдлагатай зөрчилдөхөөс айдаггүй байв.
1961 оны 12-р сарын 30-нд ЗХУ-ын Төв Хорооны Тэргүүлэгчид Сансрын нисгэгчдийг бэлтгэх төвд шинэ оюутнуудыг элсүүлэх шийдвэр гаргаж, тэдний дунд эмэгтэйчүүдийг оруулахыг зөвшөөрөв.
Ирээдүйн сансрын нисгэгчдийг (30 хүртэлх насны, 170 см-ээс ихгүй өндөртэй, 70 кг жинтэй) тайван, хурдан хариу үйлдэл үзүүлдэг нисгэгчид, шүхэрчдийн дунд хайхаар шийдсэн. Анхны элсэлтийг Арми, Агаарын цэрэг, Тэнгисийн цэргийн хүчинд туслах сайн дурын нийгэмлэгт даатгасан. Төв Хороо 800 орчим нэр дэвшигчийг авч үзсэнээс 1962 оны 1-р сарын 15 гэхэд 58 хувийн хэргийг сансрын нисгэгчид бэлтгэх төвд илгээжээ.
Мөн өдөр ЗСБНХУ-ын Батлан хамгаалахын сайд маршал Родион Малиновский 60 шинэ сансрын нисгэгч, түүний дотор таван эмэгтэйг ЗХУ-д элсүүлэх тушаалд гарын үсэг зурав. 58 нэр дэвшигчийн 30 орчим нь эрүүл мэндийн ноцтой үзлэгт хамрагдаж, даралтат камер, центрифуг, сэгсрэгч зэрэг хэд хэдэн шинжилгээнд хамрагджээ. Итгэмжлэх жуух бичгийн хороо эцсийн шалгаруулалтыг хийж, хувийн мэдээллийг нягтлан үзэж, нэр дэвшигчдийн намтарт дүн шинжилгээ хийв.
1962 оны 3-р сарын 12-нд Агаарын цэргийн хүчний ерөнхий командлагч, Агаарын ахлах маршал Константин Вершинин, Ирина Соловьева, Татьяна Кузнецова, Валентина Терешкова нарын тушаалаар элсэв.
1962 оны 3-р сарын 29-ний өдрийн тэмдэглэлдээ Н.Каманин "Би Соловьева, Кузнецова, Терешкова нартай ярилцсан. Тэд "Бид сэтгэл хангалуун байна, бүх зүйл сайхан байна. Бид шаргуу ажиллаж, 1962 оны 8-р сарын сүүлээс өмнө нислэгт бэлтгэхийн тулд чадах бүхнээ хийх болно" гэж хэлэв.
1962 оны 4-р сарын 3-нд Жанна Еркина, Валентина Пономарева нар тэдэнтэй нэгдэв. Тавуулаа цэргийн албанд "цэрэг" цолтой байв. Семен Алексеевт таван эмэгтэй сансрын хувцас үйлдвэрлэх захиалга өгсөн.
Хамгийн залуу нь Татьяна Кузнецова, хамгийн ахмад, туршлагатай нь В.Пономарева байв. В.Пономарева бол аль хэдийн гэрлэсэн отрядын цорын ганц эмэгтэй байсан бөгөөд Саша хэмээх хүүтэй байв. Тэрээр их сургуулийг шингэн пуужингийн хөдөлгүүрийн механик инженер мэргэжлээр төгссөн, хөнгөн онгоц жолоодож байсан туршлагатай байв.
Магадлах бичгийн комисс дээр Ю.Гагарин түүнийг нэр дэвшихийг эсэргүүцэж, гэртээ бага насны хүүхдээ хүлээж байгаа эхийн амь насыг эрсдэлд оруулах нь үнэ цэнэтэй зүйл биш гэдгийг онцлон тэмдэглэв. Гэсэн хэдий ч В.Пономареваг анх элсэхэд ЗХУ-ын Шинжлэх ухааны академийн ерөнхийлөгч Мстислав Келдышийн хүсэлт чухал үүрэг гүйцэтгэсэн.
В.Пономаревагийн программ хангамжийн инженерээр ажиллаж байсан Шинжлэх ухааны академийн Хэрэглээний математикийн тэнхимийн захирал түүнд сансарт нисэх хүсэлтэй байгаагаа мэдэгджээ. Татьяна Кузнецова, Ирина Соловьева нар шүхрийн спортын ЗХУ-ын спортын мастер байсан ба анх элсэн ороход эхнийх нь 250 гаруй үсрэлт, хоёр дахь нь 700 орчим үсрэлт хийсэн байжээ. Валентина Терешкова 163 үсрэлтээр нэгдүгээр зэрэглэлтэй байв. Тэрээр хамт ажиллагсдынхаа дунд дээд боловсролгүй цорын ганц нь байсан. Тэр Ярославлийн хөнгөн үйлдвэрийн оройн ангийг хөвөн ээрэх технологич мэргэжлээр төгссөн.
1960 оны 8-р сараас 1962 оны 3-р сар хүртэл В.Терешкова Красный Перекопын техникийн даавууны үйлдвэрийн Комсомолын хорооны нарийн бичгийн дарга байсан тул тэрээр үзэл суртлын хувьд хамгийн тууштай байсан тул ахлах эмэгтэйчүүдийн бүлэгт томилогдсон.
Н.Каманин АНУ олон талаар, ялангуяа сансарт хийсэн тагнуулын нислэгийн тоогоор ЗХУ-ыг гүйцэж түрүүлсэнд санаа зовж байв. 1962 оны 6-р сарын 11-нд генерал энэ талаар Агаарын цэргийн хүчний эрдэм шинжилгээний бага хуралд "Сансар огторгуйн цэргийн ач холбогдол ба ойрын хэтийн төлөвийн тухай" илтгэл тавив.
1962 оны 6-р сарын 23-нд Алексеев аж ахуйн нэгжийн ачаалал ихтэй, эмэгтэй сансрын нисэгчийг хөөргөх тухай тусгай тогтоол гараагүй тул 1963 оны эхний улиралд охидод зориулсан сансрын хувцас бэлэн болно гэж мэдэгдэв.
Харин эмэгтэйчүүдийн таван тамирчин шүхрээр үсрэх бэлтгэлээ хийсээр байв. Сансрын нисгэгчийг жил бүр хийхээр төлөвлөж буй сургалтанд бусад зүйлсээс гадна центрифугт дөрвөөс зургаа, даралт бууруулах камерт гурван дасгал хийх зэрэг багтсан.
Андриан Николаевтай "Восток-3", Павел Поповичтай "Восток-4" гэсэн хоёр хөлгийг анх удаа тойрог замд гаргахаар шийдэв. 6-р сарын 26-нд сансрын нисэгчид, тэр дундаа таван эмэгтэй Сергей Королевт зочилж, ярилцсанд сэтгэл хангалуун байсан бөгөөд "Сугар" гараг хоорондын автомат станцыг хөөргөхөд охидод явахыг зөвшөөрөв.
1962 оны 8-р сард "Восток-3", "Восток-4"-ийн нислэг амжилттай болсон. 1963 оны 4-р сарын 13-нд Каманин, Королев нар удахгүй болох хоёр хөлөг онгоцны сансрын нислэгийн хөтөлбөрийг тохиролцов.Эхнийх нь эрэгтэй нисгэгч найм хүртэл хоног, хоёрдугаарт эмэгтэй нисгэгч хоёроос гурван хоног ниснэ. 5-р сарын 7 гэхэд бүх эмэгтэйчүүд нисэхэд бэлэн биш байгаа нь тогтоогджээ. Еркина хөлөг онгоцны дулааны загварт байх гурван өдрийн турш хоолны дэглэмийн гуравны нэгийг л идэж, сул дорой байдлаасаа болж ухаан алджээ. Эрэгтэй сансрын нисгэгч найм хоногийн нислэг, эмэгтэй сансрын нисгэгч гурван өдөр сансарт байх тухай дүгнэлтэд бүгд санал нэгтэй хүрсэн. Гол нэр дэвшигчдийг Быковский, Терешкова нар гэж дахин нэрлэв.
6-р сарын 16-17-нд шилжих шөнө Быковский, Терешкова нар найман цаг унтсан бөгөөд Чайкагийн судасны цохилт 64-72 байв. Харилцаа холбооны хуралдааны үеэр "Комсомольская правда" сонины сурвалжлагч Василий Песков сансрын нисгэгчид ээжтэйгээ утсаар ярьсан гэж хэлсэн. Ээж нь охиноороо бахархаж, түүнийг дэлхий дээр хүлээж байна гэв.
Хөөргөх өдөр дэслэгч цол авсан Терешкова сансраас ахмад цолтойгоор буцаж ирэв. Быковский дэд хурандаа цол хүртэв. 1963 оны 6-р сарын 22-нд сансрын нисгэгчид Москва руу нисч, Улаан талбайд тэдний хүндэтгэлийн жагсаал болж, дараа нь Кремльд хүндэтгэлийн хүлээн авалт болж, Терешкова, Быковский нарыг Зөвлөлт Холбоот Улсын Баатруудын алтан одонгоор шагнажээ.
В.Терешковагийн дараа эмэгтэй хүн сансарт хийсэн дараагийн нислэг зөвхөн 1982 оны 8-р сард болсон. ЗХУ-ын №2 сансрын нисгэгч нь Союз Т-7 хөлгийн багийн бүрэлдэхүүнд хоёр эрэгтэй хамтрагчийн хамт дэлхийн тойрог замд судалгааны сансрын нисгэгчээр аялсан Светлана Савицкая байв. Гэхдээ Н.Каманин үүнийг дахиж хараагүй, тэр 1982 оны 3-р сарын 12-нд нас барсан юм.
1983 оны 6-р сард сансарт ниссэн гурав дахь эмэгтэй бол Америкийн сансрын нисгэгч Салли Райд байсан бөгөөд түүний нислэг нь Челленджерийн STS-7 сансрын хөлгөөр таван хүний бүрэлдэхүүнтэй болсон.
Түүнээс хойш дэлхийн ойр орчмын сансарт янз бүрийн насны, мэргэжлийн олон арван эмэгтэйчүүд очжээ. Тухайлбал, Оросын жүжигчин Юлия Пересильд 2021 оны аравдугаар сард Олон улсын сансрын станцад бараг 12 хоног ажиллаж, таталцлын хүчгүй зураг авалтыг хийсэн “Вызов” уран сайхны киноны зураг авалтад оролцсон.
Цахлайн хоёрын рекордыг өнөөдрийг хүртэл эвдэж чадаагүй байна. Терешкова сансарт ниссэн анхны эмэгтэй төдийгүй ганцаараа нислэг хийсэн цорын ганц хүн юм.
Эх сурвалж: www.zms.mn