З.БАТЦЭЦЭГ
Сүүлийн хэдэн жилд дэлхий нийтээр жинхэнэ литиийн төлөө тэмцэж байна. Заримдаа "цагаан алт" эсвэл "цагаан тос" гэж нэрлэдэг металл нь эдийн засгийн хувьд улам бүр чухал болж байна. Сүүлийн арван жилд литийн үнэ хэдэн зуун хувиар өсч, нэг жил гаруйн хугацаанд хомсдолд орж байгаа нь баруун болон Хятадад эрчимтэй явагдаж байгаа эрчим хүчний шилжилтийн хэрэгцээ шаардлагаас шалтгаалж байна. Геополитикийн хурцадмал байдал нь онцгой ач холбогдолтой үнэт баялгийн төлөөх өрсөлдөөнийг бий болгосон. Өнөөдөр литийн тулалдааны гол талбар бол олон ашигт малтмалаар баялаг Африк юм. Энэ тулалдаанд ялах магадлал Хятадын хувьд өндөр хэвээр байна. Энэ тухай Лента.ру материалд.
2010 онд литийн дэлхийн гол хэрэглэгч нь шил, керамикийн салбар байсан нь нийт эрэлтийн 31 хувийг хангадаг байсан нь бага тоо юм. 2020 оны эхээр байдал эрс өөрчлөгдсөн. Металлын 70 гаруй хувь нь зөөврийн компьютерээс эхлээд камер хүртэл орчин үеийн асар олон тооны төхөөрөмжид ашиглагддаг лити батерейны үйлдвэрлэлд орж эхэлсэн.
Өөрчлөлтийн гол түлхэц нь нэг батерейнд дунджаар найман кг лити зарцуулдаг цахилгаан автомашинууд гарч ирж, алдар нэр нь хурдацтай өссөн явдал байв. Ийм машинуудын одоогийн долоо хоног тутмын борлуулалтыг арван жилийн өмнөх жилийн борлуулалттай харьцуулж болно. Өнгөрсөн онд дэлхий даяар 10.5 сая цахилгаан машин борлуулсан нь 2021 оныхоос талаас илүү юм. Энэ оны эцэс гэхэд тэдний нийт тоо 40 сая орчим болно.
Сүүлийн арван жил цахилгаан машины өсөлттэй зэрэгцэн литийн үйлдвэрлэл асар хурдацтай өссөн. 2010-2021 он хүртэл хэмжээ нь дөрөв дахин нэмэгдэж, 546.000 тонн литийн карбонаттай (литийн карбонатын эквивалент, LCE нь янз бүрийн литийн нэгдлүүдэд ашиглаж болох стандарт хэмжилтийн нэгж юм) тэнцэх хэмжээний нөөцтэй болжээ. Өнгөрсөн онд энэ үзүүлэлт ойролцоогоор 680 мянган тонн LCE хүрчээ. Сүүлийн хоёр жилийн үнэ үйлдвэрлэлийн хэмжээнээс ч хурдан өссөн. 2021 оны хувьд тэд 400 гаруй хувиар өсөж, 2022 онд 2021 оны эхэн үеийнхээс арав гаруй дахин өссөн үзүүлэлтээр арваннэгдүгээр сард дээд амжилт тогтоов. Лити нь оны хамгийн үнэ цэнэтэй металл гэж тодорхойлсон бөгөөд Теслагийн гүйцэтгэх захирал Илон Маск дахин боловсруулах үйлдвэртэй байхыг мөнгө хэвлэх машинтай харьцуулав. “Энэ бол мөнгө хэвлэхтэй үндсэндээ адилхан. Бизнес эрхлэгчдэд литийн дахин боловсруулах бизнест оролцохыг би дахин зөвлөж байна. Та алдахгүй”-Элон Маск.
Үнийн хурдацтай өсөлтийн шалтгаан нь энэ бүх хугацаанд зах зээл хомс байсан. Нийлүүлэлт эрэлтийг гүйцэхгүй байна. Түүгээр ч зогсохгүй дэлхий дээр металл хангалттай байгаа тул хомсдолын бодит асуудлыг уул уурхайн төслүүдийг хөгжүүлэх, хангалттай хөрөнгө оруулалт хийх замаар зарчмын хувьд шийдвэрлэх боломжтой. Цорын ганц асуулт бол хүчин чадлыг цаг тухайд нь нэмэгдүүлэх цаг гаргах явдал юм. 2025 он гэхэд эрэлт хэрэгцээ 1.5 сая тонн LCE, арван жилийн дараа гэхэд гурван сая гаруй тоннд хүрч магадгүй юм.
Цахилгаан эрчим хүчний салбарыг илүү идэвхтэй хөгжүүлэх нь эрэлт хэрэгцээнд түлхэц өгч, улмаар хууль тогтоомжийн шийдвэрээр дэмжигдэх болно. 2023 оны гуравдугаар сарын сүүлээр Европын холбоо 2035 оноос эхлэн уламжлалт түлшээр ажилладаг шинэ автомашин худалдаалахыг хориглохоор тохиролцсон. Гэсэн хэдий ч ЕХ-ны орнууд анх төлөвлөж байсан шигээ энэ талаар тохиролцож чадсангүй. Герман улс цаг уурын нөлөөнд автдаггүй тусгай цахилгаан түлш (e-fuel) дээр ердийн дотоод шаталтат хөдөлгүүр (ICE) машиныг үргэлжлүүлэн ашиглах боломжийг лоббидсон.
Ийм түлшийг агаарт хуримтлагдсан цахилгаан, ус, СО2 ашиглан нарийн төвөгтэй процессоор нийлэгжүүлдэг. Бүрэн хэмжээгээр үйлдвэрлэгдээгүй байгаа бөгөөд энэ салбарт анхны арилжааны үйлдвэр ашиглалтад ороод хэдхэн сар болж байна. Тус компани нь Porsche болон түүний түншүүдийн эзэмшилд байдаг бол компани цахим түлшийг сонирхож байгаа ч "энгийн" цахилгаан тээврийн хэрэгсэлд анхаарлаа хандуулах бодолтой байгаагаа онцолж байна.
Автомашины салбар нь тэдгээрт анхаарлаа хандуулдаг, учир нь энэ салбарт шаардлагатай технологийг аль хэдийн өргөн эзэмшсэн байдаг. ЕХ-ны боловсруулсан шинэчлэл нь буулт хийсэн ч гэсэн Европын автомашины паркийг их хэмжээгээр цахилгаанжуулах, улмаар литийн эрэлтийг ноцтойгоор нэмэгдүүлэхийг хамарсан хэвээр байна.
Benchmark Mineral Intelligence-ийн мэдээлснээр 2035 он гэхэд ЕХ-нд үйлдвэрлэж чадах хэмжээнээс 2.5-аар илүү их литийн хэрэгцээ гарна. Дэлхийн металлын гол үйлдвэрлэгч нь одоо Австрали улс бөгөөд дэлхийн нийт бүтээгдэхүүний тал орчим хувийг хангадаг бол Хятад улс боловсруулах салбарт 60 шахам хувийг эзэлдэг. Дахин боловсруулалт нь батерейны салбарын түүхий эдийг хангахад чухал үүрэг гүйцэтгэдэг бөгөөд батерей үйлдвэрлэхэд тохиромжтой литийн карбонат эсвэл литийн гидроксидыг авах боломжтой болгодог.
Дэлхийн лити боловсруулах үйлдвэрийг 60 хувийг Хятад улс хангадаг. Дэлхийн литийн нийлүүлэлтийн 13 орчим хувийг бие даан хангадаг Хятад улс сүүлийн жилүүдэд 2010 он хүртэл уул уурхайн салбарт тэргүүлэгч гэгдэж байсан Австрали, Чили улсын хөрөнгийг худалдан авчээ.
Европ литийн салбарт асуудалтай. Тус бүс нутагт ажиллахаар зэхэж буй цөөн хэдэн компанийн тоонд 2025 оноос олборлолт явуулж эхлэх Австралийн Вулкан Энержи Ресурс, 2028 оноос Нормандын талбайд литийн гидроксид үйлдвэрлэж эхлэх Францын Imerys компаниуд багтаж байна.
Тэдний нийт хүчин чадал нь жилд 1.2 сая орчим жижиг цахилгаан машин үйлдвэрлэхэд хангалттай байх ёстой бөгөөд энэ нь автомашины хүлээгдэж буй эрэлтээс хамаагүй бага юм. Өнгөрсөн жил Европт янз бүрийн төрлийн 11 сая гаруй шинэ машин зарагдсан.
Үүнээс гадна Вулкан, Имерис нарын амжилт баталгаатай биш юм. "Төсөлд тодорхой эрсдэл бий. Бид өмнө нь хэн ч хийж байгаагүй үйлдвэрлэлийн процесст оролцохоор шийдсэн" гэж Имерисийн тэргүүн Алессандро Дазза тайлбарлаж, энэ салбарт төрийн дэмжлэг хэрэгтэй байгааг онцлон тэмдэглэв.
Эрх баригчид энэ салбарт туслахын чухлыг аль хэдийн ойлгосон боловч тодорхой үйл ажиллагааны төлөвлөгөө гэхээсээ илүү зорилгоо тодорхойлоход чиглэж байна. Гуравдугаар сарын дундуур Европын Комисс хамгийн чухал түүхий эдийн тухай хуулийн төслийг танилцуулсан бөгөөд энэ нь холбогдох бүтээгдэхүүнээр өөрийгөө хангах боломжийг нэмэгдүүлэх зорилготой юм. Одоогоор Европ хэрэгцээт металлынхаа 75-100 хувийг импортолж байгаа. ОХУ-аас хийн нийлүүлэлтийг яаралтай сольж байгаа саяхны туршлагаас суралцсан Брюссель энэ хараат байдлыг бас бууруулах ёстойг ойлгож байна.
Баримт бичигт өөрийн үйлдвэрлэл, түүхий эдийг боловсруулахад эзлэх хувь хэмжээг тогтоох тодорхой чиглэлийг тусгасан бөгөөд эрх баригчдаас санхүүгийн тусламж авах шаардлагатай байгааг бизнесийн төлөөлөл онцолж байна. Мөн ашиглалтын зөвшөөрөл олгохдоо хүнд сурталтай удааширч байгаа талаар гомдоллож байна. “Европ дахь олборлох салбар нь хоёр зүйлээс болж зовж байна. Үүнд ажлын эхний шатанд санхүүжилт дутмаг. Дараа нь Африк, Австрали, Канадтай харьцуулахад бичиг баримт бүрдүүлэх илүү төвөгтэй систем”- Кевин Мерфи S&P Global Commodities-ийн шинжээч.
Өнгөрсөн жил эрх баригчдын шийдвэрээр Европ дахь литийн өөр нэг төсөл Европын Холбооны одоогийн хилээс гадуур Сербид байсан ч эргэлзээтэй байсан. Австралийн Рио Тинто компани уурхайг ашиглах зөвшөөрлөө алдсан. Ерөнхийлөгч Ана Брнабич байгаль орчны идэвхтнүүдийн эсэргүүцлийн дараа уг төсөлд "цэг тавьлаа" гэж зарлав.
Орон нутгийн хэвлэл мэдээллийн хэрэгслээр цэг аажмаар таслал болон хувирч байна гэж мэдээлж байна. Рио Тинто 2022, 2023 онд уурхайн ойр орчмын газрыг үргэлжлүүлэн худалдаж авсан нь төслийг зөвхөн царцаасан гэж үзэж байгаа. Австралийн компани бүтээн байгуулалтыг хийх сонирхол арилаагүй гэдгийг хүлээн зөвшөөрсөн.
Гэсэн хэдий ч Европ ойрын ирээдүйд литийн гадаад нийлүүлэлтээс ихээхэн хамааралтай болно гэж шинжээчид үзэж байна. Германд олборлолт хийхээр бэлтгэж буй Вулкан компанийн тэргүүн Фрэнсис Вединий хэлснээр Хятад улс юуны түрүүнд өөрийн үйлдвэрээ ханган нийлүүлээд завгүй байх болно.
Хятад улс дэлхийн цахилгаан машинд шилжих шилжилтийн тэргүүлэгч болсон бөгөөд тус улсад ийм автомашины олон зуун загварыг танилцуулж байна. Өнгөрсөн онд нийтдээ зургаан сая орчим цахилгаан хөдөлгүүртэй автомашин болон хайбрид автомашины борлуулалт хийсэн байна. Тус улсад худалдаж авсан дөрөв дэх машин бүр цахилгаан мотороор тоноглогдсон бөгөөд тэдгээрийн дийлэнх нь дотооддоо үйлдвэрлэгдсэн байдаг.
Хятадын автомашины үйлдвэрлэл ч ерөнхийдөө хүнд хэцүү цаг үеийг туулж буй Оросын зах зээлийн гол түнш болж байна. Өнгөрсөн сард худалдаалагдаж эхэлсэн "Москвич" цахилгаан машин нь "JAC"-ын хятад автомашины хувилбар юм гэж Росстандарт мэдээллээ. Орос улс цахилгаан тээврийн хэрэгслийн салбарыг хөгжүүлэх өөрийн гэсэн төлөвлөгөөтэй байгаа. Хямралын өмнөх 2021 онд батлагдсан концепцийн дагуу 2030 он гэхэд цахилгаан мотортой автомашины өөрийн үйлдвэрлэлийг 220 мянгад хүргэхээр төлөвлөж байна.
Литийн хувьд Орос дахь нөхцөл байдал Европтой зарим талаараа харьцуулж болохуйц хэвээр байна. 1997 онд Красноярскийн хязгаарт хагас зуун гаруй жил ажиллаж байсан уурхай хаагдсанаас хойш тус улс түүхий эдийн импортоос бүрэн хамааралтай болсон. Өөрийн гэсэн үйлдвэрлэл байгаагүй. Өнгөрсөн жил Аргентин, Чили улс нь Орост нийлүүлэхээс татгалзсанаар бид лититэй холбоотой “аварга” асуудалтай тулгарсан гэж Үйлдвэр, худалдааны яамны төлөөлөгч мэдэгдэв.
Дараа нь уул уурхайн компаниудад ажиллах зөвшөөрөл олгох ажлыг түргэсгэхийг санал болгосон бөгөөд 2023 онд ойрын жилүүдэд Мурманск мужид дотоодын хамгийн том талбайг хөгжүүлэх ажил эхлэх нь тодорхой болсон. Онолын хувьд үйлдвэрлэлийн тооцоолсон хэмжээ нь арван жилийн эцэс гэхэд Орост дэлхийн зах зээлийн арав хүртэлх хувийг эзлэх боломжтой гэж шинжээчид үзэж байна.
Литийн төлөөх олон улсын тулааны гол талбар нь Африк тив. Худалдааны аварга Трафигура 2030 он гэхэд тус бүс нутагт литийн нийлүүлэлтийн тавны нэгийг хангана гэж тооцоолж байна. Зимбабве, Намиби, Гана, Бүгд Найрамдах Ардчилсан Конго Улс, Мали зэрэг томоохон нөөцтэй.
Өрнөдийн тоглогчид ч энэ тэмцээнд нэгдэхийг хичээж байна. Намиби улсад Андрадагийн эзэмшдэг литийн үйлдвэр Уис хэмээх хотод байгуулагдах гэж байна. Тус үйлдвэрийн тэргүүн Энтони Филжун хэлэхдээ, Африк удалгүй зөвхөн литийн төдийгүй бусад ашигт малтмал болох цагаан тугалга, танталын нөөцтэй тул эрчим хүчний шилжилтэд чухал үүрэг гүйцэтгэх болно гэв.
Андрада Гернси мужид бүртгэлтэй бөгөөд хувьцаа эзэмшигчдийн жагсаалтад голчлон Британи, Америкийн менежмент, хөрөнгө оруулалтын компаниуд багтдаг. Орон нутгийн хүдрээс литийн баяжмалын эхний багцыг зургадугаар сард үйлдвэрлэх ёстой.
Нэгдүгээр сарын сүүлчээр Европын дотоод зах зээлийн асуудал эрхэлсэн комиссар Тьерри Бретон Уис хотод ирэв. Тэрээр өөрийн твиттер хуудсандаа тус уурхайд онцгой боломж байгааг онцолжээ. "Европын холбоо Намибийн эдийн засгийн хөгжлийг дэмжихийн зэрэгцээ дэлхийн хэмжээнд чухал түүхий эдийг тогтвортой нийлүүлэхийн тулд эрх тэгш хүчирхэг түншлэлийг бий болгохыг эрмэлзэж байна" гэж албаны хүн бичжээ.
АНУ-ын Ерөнхийлөгчийн эрчим хүчний аюулгүй байдлын асуудал эрхэлсэн элч Амос Хохштейн саяхан Африк тивээр аялжээ. Түүний хэлснээр, Вашингтон одоо тус тивийн ашигт малтмалд хөрөнгө оруулах стратеги батлах бодолтой байна. "Үйлдвэрлэлийг олон улс орон, компаниуд хийх ёстой, өрсөлдөөн хэрэгтэй" гэж А.Хохштейн хэлэв.
АНУ литийн ихээхэн нөөцтэй бөгөөд 1990-ээд онд дэлхийн хамгийн том үйлдвэрлэгч байсан. Гэвч сүүлийн жилүүдэд тус улсад уул уурхай хөгжихөд экологийн идэвхтнүүд, түүнчлэн газар нутагтаа төмөрлөгийн аваргуудыг харахыг хүсдэггүй уугуул иргэдийн эсэргүүцэлтэй тулгарсан. Үүний цаана Вашингтоны улстөрчид Африкийн нөөцийг олж авахын тулд түүнтэй холбоо тогтоох оролдлогыг орхихгүй. Андрадагийн тэргүүн Энтони Филжүн хэлэхдээ “Барууны бизнест таагүй мэдээ байна. Хятадын хөрөнгө оруулагчид Африк тивд аль эрт ирж, их хэмжээний хөрөнгө оруулалт хийсэн байна. Хятадын компаниуд литийн үнэ бага байхад л Африкт ирсэн байсан”гэв.
Хятад улс хэдэн жилийн турш Африкийн эдийн засгийн гол түнш байсаар ирсэн. 2021 онд Хятадын Африк тивийн орнуудтай хийсэн бараа бүтээгдэхүүний худалдааны нийт хэмжээ 254 тэрбум долларт хүрсэн нь АНУ-аас (64 тэрбум) дөрөв дахин их байна.
"Хятадууд ноцтой тоглож байна. АНУ-тай бидний харилцаа тийм ч тогтмол биш бөгөөд Хятад улс энэ утгаараа маш тууштай байдаг" гэж Вашингтон дахь Стратегийн болон олон улсын судалгааны төвийн Африкийн хөтөлбөрийн тэргүүн Мвэмба Дисолеле тайлбарлав.
Литийн салбарт Хятадын компаниуд ялангуяа Зимбабве улсад идэвхтэй ажиллаж байгаа бөгөөд тус улсын батлагдсан литийн нөөц дэлхийн нийт хэрэгцээний тавны нэгийг хангахад хангалттай. Huayou Cobalt Хятадын лити баяжмалын үйлдвэр өнгөрсөн сард тус улсад ажиллаж эхэлсэн.
Энэ талбайг 2021 онд 422 сая доллараар худалдаж авсан бөгөөд Хятадын өөр гурван аж ахуйн нэгж өнгөрсөн нэг жилийн хугацаанд литийн төсөлд 700 сая ам.долларын хөрөнгө оруулалт хийсэн байна. Зимбабвегийн хамгийн том литийн уурхай болох Бикита ч мөн Хятадын компанид харьяалагддаг.
Huayou Cobalt нь Намиби дахь хөрөнгийн талаар мөн сонирхож байна. Өнгөрсөн сард тэрээр Уис хотод үйл ажиллагаа явуулдаг Австралийн компанид хөрөнгө оруулалт хийсэн. Мөн тэр бүс нутагт Хятадын Шиньфэн үйл ажиллагаа явуулдаг бөгөөд хэдэн арван мянган тонн литийн хүдэр олборлож, Хятад руу тээвэрлэсэн байна.
БНХАУ-ын давуу тал нь тус улс аль хэдийн асар их боловсруулах хүчин чадалтай тул олборлосон түүхий эдийн эцсийн цэг нь болдог. Малид литийн олборлолт хийдэг Лондонд бүртгэлтэй Kodal Minerals компанийн гүйцэтгэх захирал Бернард Эйлвард хэлэхдээ, "Африк Европтой илүү ойр, бүтээгдэхүүнээ тийш нь илгээх нь эдийн засгийн хувьд боломжтой, гэхдээ Хятад улс аль хэдийн маш хөгжсөн дэд бүтэцтэй болсон" гэж тайлбарлав.
Барууны хөрөнгө оруулагчид болон ерөнхийдөө банкууд Африк дахь төслүүдийг нэлээд эрсдэлтэй гэж үзэн Хятадынхаас илүү болгоомжилдог. Орон нутгийн улс төрчдийн авлига, тогтворгүй байдал нь бизнесийн ажлыг улам хүндрүүлдэг. Нэмж дурдахад литийн үнэ тогтворгүй байгаа бөгөөд 2023 оны хавар гэхэд өнгөрсөн оны төгсгөлийн оргил үетэй харьцуулахад мэдэгдэхүйц буурсан байна.
Гэсэн хэдий ч ирээдүйд дэлхий дахин цахилгаан автомашины батерейны литийн өөр нэг найдвартай эх үүсвэрийг олох ёстой. Энэ нь дахин боловсруулахад зориулагдсан хуучин батерейнууд. Ирэх арван жил гэхэд өнөөг хүртэл үйлдвэрлэсэн олон цахилгаан автомашины батерейны ашиглалтын хугацаа дуусхад тэднийг дахин боловсруулж болно.
Батерейг дахин боловсруулах нь кобальт, никель, зэс, хөнгөн цагаан зэрэг агуулагдах металлыг сэргээх боломжийг олгодог. Батерейгаас литийг бусад металлаас бага хэмжээгээр авах боломжтой боловч түүний өндөр өртөг нь ямар ч тохиолдолд энэ процессыг нэлээд ашигтай болгодог.
Өнөөдөр Европт 50 орчим мянган тонн хуучин батерейг дахин боловсруулж байгаа бөгөөд хэмжээ нь өсөх төлөвтэй байна. 2030 он гэхэд 420 мянган тонн, 2040 он гэхэд хоёр сая тонн давах болно. Хэдхэн жилийн дотор Европын холбоо энэ зах зээлийн тал орчим хувийг эзлэх болно. Хуучин батерей нь дангаараа литигээр хангах асуудлыг шийдэж чадахгүй ч урт хугацаанд хэрэгцээний 15 хүртэлх хувийг нөхөх боломжтой. Боловсруулах бооцоо, өөрийн үйлдвэрлэлийг хөгжүүлэхтэй хослуулсан нь Африкт ялагдсан ч гэсэн энэ тохиолдолд эдийн засгийн дайны өнөөгийн шатанд барууныханд сайн боломж мэт харагдаж байна.
Эх сурвалж: “Зууны мэдээ” сонин
2023 ОНЫ ДӨРӨВДҮГЭЭР САРЫН 27. ПҮРЭВ ГАРАГ. № 84 (7069)