Ж.ЦОГЗОЛМАА
“Зууны мэдээ” сонин “Хуучин дугуйны импортыг хориглоё” аяныг зарлаад байгаа билээ. Шинэ, хуучин дугуйны нийгэм, зах зээлд үзүүлэх нөлөөллийн талаар эдийн засагч М.Пүрэвцогттой ярилцлаа.
-“Хуучин дугуйны импортыг хориглоё” аяныг манай сонин өрнүүлж багагүй хугацаа өнгөрлөө. Энэ аяны хүрээнд таны бодлыг сонсмоор байна. Ер нь хуучин дугуйны импортыг хориглосноор эдийн засаг, эрүүл мэндэд ямар нөлөөтэй вэ, таны бодлоор?
-Бүх асуудал хоорондоо заавал уялдаа холбоотой байдаг. Цогцоор шийдэх боломж байдаг ч бидний мэдлэг туршлага, суурь системийн гажуудал саад болсоор байна. Аливаа асуудлыг шийдвэрлэхэд ялангуяа улс орны хувьд нарийвчилсан судалгаа хийж, түүндээ үндэслэн тодорхой зорилгын систем, стратеги, бодлого, төлөвлөгөөнд уялдуулж, хэлэлцэж шийд гаргадаг. Бидний өмнө тулгараад байгаа зүйл бол судалгаа багатайгаар асуудалд ханддагаас гадна, судалгааг яаж хийх вэ, хэнээр хийлгэх вэ гэдэг нь өөрөө сул байгаа юм. Иймээс таах, хардах, найдах, барагцаалах, тоймлох, турших гэсэн үйлдлүүд ажиглагдаад байна.
Хуучин дугуй анхнаасаа үйлдвэрлэгдэхээсээ өмнө судалгааны үндсэн дээр ашиглагдах хугацаа нь тогтоогдоод тэрийг нь хэн нэгэн тэр хугацаанд нь ашиглаад хэрэгцээнээсээ гаргасан дугуй. Үүнийг хэсэг бүлэг хүмүүс цөөнхийн эрх ашгийн төлөө лоббидож байгаа ч бай үгүй ч бай, засгаас машин тэрэгний хэрэгцээг багасгах бодлого баримталж байгаа гэсэн хардлага үнэн ч бай үгүй ч бай иргэдийн эрүүл аюулгүй байдал, байгаль орчны бохирдол, хотын соёл, улмаар нийгмийн соёл, олон улсын бизнес эдийн засгийн хамтын ажиллагааны нэгдсэн стандарт, хөгжил зэргийг бодсон ч зарчмын хувьд дэмжиж байна.
-Бизнес эдийн засгийн хамтын ажиллагаа, түүнтэй хуучин дугуйны импорт хэрхэн холбогдож буй талаар тайлбарлаж өгөөч?
-Бизнес эдийн засгийн хамтын ажиллагаа гэсэн дээр тодотгоход манай улс хөгжих хэрэгтэй, хөгжил бол хамтын зохистой амьдралын хууль эрх зүй болон дэд бүтцийн чанарын баталгаагаар хэмжигдэнэ. Сүүлийн жилүүдэд манай улсад олон улсын хүчирхэг байгууллагууд үүдээ нээж, хамтын ажиллагаагаа эхлүүлээд байна. Хөгжилтэй орны бизнес эдийн засгийн хамтын ажиллагааны тулгуур шаардлагуудын нэг бол яах аргаггүй даатгал, баталгаа байдаг. Тэд биднээс зохистой шаардлагын төвшинд хамтарч ажиллахын тулд бизнесийн орчны бүхий л шаардлагуудыг тавьж ажиллах нь дамжиггүй. Түүний хүрээнд хийгдэх нэгээхэн жижиг ажлыг энэхүү шинэ дугуйны импортыг зогсоох асуудал гэж харж болохоор байгаа юм.
-Гэтэл хүмүүсийн байр суурь өөр өөр байгаад байна. Та ч бас яриандаа дээр дурдлаа. Хуучин дугуйны импортыг хориглоё гэхээр хэн нэгний эрх ашгийн төлөө бичээд байна гэж хардах хэсэг ч байна. Зарим жолооч үүнийг яах аргагүй эдийн засгийн хэмнэлт гэж бас тайлбарлаад байгаа. Харин нөгөө талд элэгдэж муудсан дугуй эрсдэл дагуулах, түүнийг шатааж байгаа хүмүүс агаар бохирдуулах гээд олон сөрөг тал байгааг судлаачид хэлэх юм?
-Ер нь бид одоогоор хуучин дугуйгаа машиныхаа импортын онцлогоос шалтгаалаад 80-90 хувийг нь Япон, Солонгос улсаас импортлодог бололтой. Бидний орлогын төвшин дийлэнх иргэдэд бага байгаа гэсэн суурь шалтгаан бий. Үүнийг үндэслэн хуучин нь шинэ дугуйнаас дунджаар хоёр дахин илүү хямд учраас тэнд зах зээл оршин тогтноод байх шиг байна. Мэдээж мөн түлээ түлшний үнэ өндөр болоод түлшний зах зээлд эрэлт нь байгаад байна.
Сөрөг нөлөө гэвэл эдийн засгийн хувьд мэдээж бага, эрүүл мэнд, агаарын бохирдол ахуйн соёлын хувьд бол хүнээр хэлүүлэлтгүй их муу үр дагавар бий. Мэргэжлийн хүмүүс, байгууллагын гаргасан судалгааг харвал маш олон сөрөг үр дагавар байсан. Багцлаад хэлбэл хорт хавдрын гол шалтгаан болдог. Бид чимээгүй хордсоор багаа нь үнэн гэсэн дүгнэлт хийхэд хол зөрөхгүй юм билээ.
-Тэгвэл хуучин болон шинэ дугуйны талаар эдийн засгийн утгаар нь хийсэн тооцоо судалгаа, тоо баримт гэвэл юу байх бол. Танд энэ талаар тоймлоод хэлбэл юу байна вэ?
-Бидний унаж хэрэглэж буй машины тоо, урсгалыг тооцоод үзэхэд бид жилдээ ойролцоогоор 1-1.5 сая шихэг дугуй оруулж ирэхээр байна. Гаалийн мэдээ бол нэг сая. Энд ойролцоогоор 50-70 тэрбум төгрөгийн зах зээл байна гэсэн санаа /хамгийн багаар тооцоход нэг дугуй 50 мянган төгрөг гэвэл/. Гэсэн хэрнээ хуучин дугуйны худалдан авах үнэ цаад улсдаа маш хямд ба өөрийн өртөг нь ойролцоогоор 10 хүрэхгүй хувь буюу 5 тэрбум юм. Зарим импортлогч бараг үнэгүй авдаг гэсэн судалгаа байгаа юм. Хэрвээ бид хуучин дугуйны импортыг хааж, шинэ дугуйны импортыг дэмжвэл дугуны өөрийн өртөг 10-20 хувиар нэмэгдэж, бид жилдээ мөн 50-60 сая ам.долларын валютаа алдах эдийн засгийн сөрөг үр дагавар харагдаж байна.
Бид хуучирсан дугуйг хаядаг, тэр нь жилдээ 10 хувь (100 мянган хуучин дугуй) -ийг нь гэр хорооллын 20 мянган айл шатааж, цөөхөн тоо нь дахин боловсруулагдаж (резинэн хавтан г.м), ихэнхдээ барилгын материалын орлох хэрэгсэл (хашаа, гэрийн ивээс, гудамжны хаалт г.м ) болж байгаа бололтой. Манай шийдвэр гаргагчид зах зээлийн тоглогчдын (нийлүүлэгч, импортлогч, худалдаачид, ложистик болон санхүүгийн зах зээлийн удирдагчид г.м) эрх ашгийг нарийвчлан хамгаалж, шилжилтийн үеийг нь хохирол багатайгаар тооцсон төлөвлөгөөтэйгөөр аажмаар бүрэн шинэ дугуйны импортод шилжүүлж чадвал эдийн засгийн хувьд тоон утгаараа манай улсад алдагдалтай ч чанар аюулгүй байдлын утгаараа манай хэрэглэгч, ард иргэд, бизнесийн салбарынханд урт хугацаандаа эерэг нөлөө үзүүлэх болов уу.
-Тэгэхээр зөвхөн шинэ дугуйны импортыг дэмжсэнээр ямар давуу талууд бий болох бол?
-Хуулийн өөрчлөлт болон процедурын өөрчлөлтөөс үүссэн зарим сөрөг нөлөө гарч, тэр нь цаашид зах зээлээ нураах эдийн засагт нөлөөлөх магадлал байхыг үгүйсгэхгүй. Жишээ нь шинэ дугуйны импорт хэсэг бүлэг хүмүүсийн нөлөөгөөр шинэ дугуйны үнэ одоо байгаагаасаа өсч, улмаар шинэ дугуй хэрэглэх боломжгүй хүмүүсийн эгнээ нэмэгдэж болно. Мөн хуучин дугуйнаас үүдсэн аваар ослын хэмжээ урьдах үзүүлэлтээсээ ихсэх магадлалтай, тэр нь хэр удаан үргэлжлэхийг тооцоолох шаардлагатай байх. Гэхдээ зах зээл өөрийн хуулиараа зохицуулах болов уу. Шинэ дугуй хуучин дугуйны хувьд өртөг, ашиглалтын хэмжээнд чанарын ялгаа үнэндээ байхгүй. Харин өртөг нь хоёр дахин өндөр ч эдэлгээ төдий хэмжээний урт байна. Асуудал төлбөрийн нөхцөл дээр л бий. Давуу тал бол мэдээж хуучин дугуйнаас шинэ дугуйных үнэмлэхүй илүү юм.