Д.МЯГМАР
Манай улсын хувьд жилийн шатахууны хэрэгцээ 800 000 тонн байсан бол сүүлийн жилүүдэд уул уурхайн салбар эрчимтэй хөгжихийн хэрээр хэрэглээ маань өсөн нэмэгдэж ирсэн ба өнгөрсөн онд л гэхэд 1.2 сая тонн орчим шатахуун хэрэглэсэн байна.
Нийгэм, эдийн засагт хүчтэй нөлөөлдөг стратегийн бүтээгдэхүүн болох газрын тосны импортын хараат байдал манай улсад инфляц хөөрөгдөх суурь хүчин зүйл болсоор ирсэн юм. Иймээс ч үе үеийн Засгийн газраас дотооддоо газрын тос боловсруулах үйлдвэр байгуулах замаар түлш шатахууны хэрэгцээгээ хангах, гадаад зах зээлийн хараат байдлаас гарах зорилт тавьсаар ирсэн юм. Үүний нэг нь Дарханд (2011.10.12-ны 294 тогтоол) жилдээ хоёр сая тонн газрын тос боловсруулах чадалтай үйлдвэр барьж 2016 онд ашиглалтад оруулах тухай шийдвэр юм. Түүнчлэн Чойбалсан (2011.7.6-ны 222 тогтоол), Сайншандад газрын тос боловсруулах үйлдвэр барих тухай шийдвэр гарч заримынх нь шавыг тавиад байна.
Түлш, шатахууны хэрэгцээг үндэсний үйлдвэрийн бүтээгдэхүүнээр хангах нь улс орны эрчим хүчний аюулгүй байдал, эдийн засгийн хөгжлийн хурдыг найдвартай хангах чухал ач холбогдолтой билээ. Гэхдээ эдгээрийг түүхий эдээр хэрхэн хангах тухай үндэслэл бүхий тооцоо, мэдээ мэдээлэл тун бүрхэг байна. Тиймээс уг асуудлыг нягтлахаар газрын тостой холбогдсон үйл ажиллагаа эрхэлж буй компаниудаар орж зарим зүйлийг тодруулж сурвалжилснаа эрэгцүүлэл болгон хүргэж байна. Дашрамд дурьдахад, Монголд Улсад газрын тостой холбогдсон үйл ажиллагаа эрхэлж буй 101 компани нэгдэж 2011 оны арваннэгдүгээр сард “Газрын тосны хайгуул олборлолтын ассоциац”-ийг байгуулж хамтран ажиллах болжээ.
ИМПОРТЫН ТҮҮХИЙ ЭД
Гадаад зах зээлийн хараат байдал, үнийн цочрол нь нефть бүтээгдэхүүний хомсдолд оруулж, инфляцыг хөөрөгдөн дотоод зах зээлд доргилт өгч байна. Гэтэл бид үйлдвэр барина, барихгүй гэсээр олон жилийг ардаа орхилоо. Гэтэл дуншиж байж гарсан шийдвэр маань саалийн ганц үнээтэй байж сүү боловсруулах үйлдвэр барихтай адил юмуу даа. Социализмын үед ард олныг сүүгээр хангахын тулд хэдэн арван сүүний фермийг байгуулж байсан билээ. Гэлээ гээд жилийн дөрвөн улиралд бид сүүгээ дуртай цагтаа худалдан авч чаддаг байл уу даа.
За яах вэ боловсруулах үйлдвэрээ гадны зээлээр, магад улсын төсвөөсөө хэсгийг нь гаргаад ч юм уу бариад тавьчихая, сайн л хэрэг. Үйлдвэрийн түүхий эд газрын тосыг гадаадаас тухайлбал, Орос, Хятад, Булангийн орнууд өөр хаанаас ч юм худалдаад авчихьяа. Өмнө нь нефтийн бүтээгдэхүүнээр гадны улс орны хараат байсан бол одоо түүхийн эдээр хараат больёо. Нэмэгдэхүүний байрыг сольсон ч нийлбэр адил гэдэг л болж байгаа юм биш үү.
Гадаадын улс орнууд бидний хүссэн хэмжээ, үнээр түүхий эд найдвартай нийлүүлэх баталгаа байна уу. Түүнчлэн хэрэглэгчид очих бүтээгдэхүүний үнэ өртөгт гадаадын түүхий эдийн үнэ, тээвэрлэлтийн зэрэг зардал мэдээж нөлөөлнө. Импортын түүхий эдийг боловсруулан өөрийн хэрэгцээгээ хангадаг улс орнууд байдаг л даа. Үүнд Япон, БНСУ гэх мэт өндөр хөгжилтэй, баян чинээлэг орнуудыг дурьдаж болно. Тэд далайд гарцтай байхад, бидэнд байхгүй. Гуравдагч орноос түүхий эд авах тохиолдолд хоёр хөршийн аль нэгээр нь дамжихаас аргагүй. Гаднаас бэлэн бүтээгдэхүүн импортлохоос хямд байж чадах болов уу гэсэн олон асуултууд урган гарч байна. Зүүнбаянд баригдсан бага оврын боловсруулах үйлдвэр нь өнгөрсөн зууны жараад оны сүүлээр хаагдах болсны шалтгаан нь түүхий эдийн хомсдолоос үүдэж ЗХУ-аас оруулж ирж байсан импортортын түүхий эд ашигласнаас бүтээгдэхүүний өртөг хэт нэмэгдэж үйлдвэр алдагдалтай ажиллах болсонтой холбоотой байжээ. Импортын түүхий эдэд түшиглэх хувилбарын тухайд эрхэм түшээд маань нэгийг тунгаан байж л шийдвэрлээ байлгүй. Гэсэн ч нэг л эргэлзээтэй.
Стратегийн чухал эд болох газрын тосоо түүхийгээр нь экспортлоод байх сонирхол аливаа улс оронд төдийлөн байдаггүй юм билээ. Учир нь аливаа байгалийн баялаг нөхөгдөггүй мөн түүхий эдийн үнэ боловсруулсан бүтээгдэхүүний үнээс хамаагүй бага байдаг. Бид ч ноос, ноолуураа дотооддоо боловсруулна, бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэнэ, нэмүү өртөг шингээж зах зээл дээр өндөр үнээр зарж ашиг олно гээд л яриад, бичээд байдаг даа.
Нөр их зардлаар боссон боловсруулах үйлдвэр маань ашигтай ажиллаж байж гэмээ нь өгөөжөө өгнө, түүхий эдээр байнга тасралтгүй хангагдаж байж бүтээгдэхүүний өртөг хямдарна. Эл бүхнийг тоочсон нь боловсруулах үйлдвэрийн түүхий эдийг гадаадаас ханган нийлүүлэх эхний хувилбар нь боломжийн хувьд тун бага болох талаар л эргэцүүлж буй хэрэг. Тэгэхээр дотоодын олборлолтдоо түшиглэвэл илүү найдвар төрүүлэхээр байгаа юм.
МОНГОЛД ГАЗРЫН ТОС ИЛРЭХ МАГАДЛАЛТАЙ 30 ТАЛБАЙ БИЙ
Манай орны хэмжээнд газрын тос илрэх магадлалтай нийт 30 талбайг ялган 19-д нь Бүтээгдэхүүн хуваах гэрээ байгуулж одоогийн байдлаар 10 хүрэхгүй компани газрын тосны хайгуул, олборлолтын үйл ажиллагаа эрхлэж байгаа аж. Үүнээс хоёр нь буюу БНХАУ-ын хөрөнгө оруулалттай “ПетроЧайна Дачин Тамсаг” болон “Доншен газрын тос Монгол” компани нь гурван талбайд газрын тосны хайгуулын ажлаа дуусган нөөцөө тогтоосон. Улмаар олборлолтын шатандаа шилжсэн бол үлдсэн найман компани нь 16 талбайд хайгуулын ажлаа дөнгөж эхлүүлээд байгаа аж. Дээрх хоёр компани нь ихээхэн хөрөнгө зарж 20-иод жил хайгуулын ажил гүйцэтгэсний эцэст тодорхой хэмжээний нөөц тогтоон үйлдвэрлэлийн олборлолтод шилжсэн аж.
Ерөнхийдөө, лицензын тухай яриад байвал ашигт малтмалын тухай, БХГ-ний талаар яриад эхлэвэл газрын тосны тухай байна гэж ойлгох хэрэгтэй юм байна шүү, та минь ээ.
Олон нийт газрын тосны салбарыг уул уурхайн салбартай хольж хутган ойлгох нь нэн түгээмэл ажээ. Газрын тос хайх, олборлох ажил нь ихээхэн хөрөнгө мөнгө, цаг хугацаа зарсан, өндөр эрсдэл дагуулсан бизнес билээ. Нэг цооног өрөмдөхөд дунджаар хоёр сая ам.доллар зарцуулдаг. Өрөмдсөн 16 цооногын нэгээс нь тос илрэх магадлалтай, эсвэл эдийн засгийн өгөөжтэй байх магадлалтай. Түүнчлэн үйлдвэрлэлийн олборлолт явуулах хэмжээнд ажиллахын тулд эдийн засгийн өгөөж бүхий олон тооны цооног өрөмдөх шаардлагатай байдгийг бодож үзвэл газрын тосны салбар нь ямар их хөрөнгө зарцуулдаг, хэчнээн их эрсдэлтэй болохыг батлаж буй хэрэг биз ээ. Ашигт малтмал нь газрын хэвлийд 100 орчим метрийн гүнд байхад газрын тос нь 3-4 мянган метрийн гүнд оршдог юм байна. Ашигт малтмал нь хатуу байдалтай нэг газраа хөдөлгөөнгүй оршдог бол газрын тос нь шингэн учраас газрын хөдөлгөөнөөр ан цаваар нүүн шилжиж байршиж байдаг онцлогтой юм. Иймээс ч хайгуулын ажлын талбай, цар хүрээ, техник технологи, үнэ өртөг эрс ялгаатай бөгөөд эрсдэл нь ч харьцангуй их юм. Тиймээс хууль эрх зүйн зохицуулалт ч тэс өөр байдаг ажээ.
Түүнчлэн ашигт малтмалын орд газрын хайгуулын болон ашиглалтын эрхийг лиценз, концессийн гэрээ хэлбэрээр баталгаажуулдаг ба талбайн хувьд бага буюу хэдэн арван хавтгай дөрвөлжин км байдаг. Богино хугацаанд олборлолт хийж бүтээгдэхүүнээ зах зээл дээр гаргаж болдог байна. Харин газрын тосны хувьд хэдэн мянган км өргөн уудам нутаг дэвсгэрийг хамарсан талбайд хайгуул, судалгааны ажил гүйцэтгэх нь багагүй цаг хугацаа, хөрөнгө шаарддаг бөгөөд үүнийг ямар ч тос ололгүй алдагдал хүлээх эрсдэл дагана. Иймдээ ч аз, эз сорьсон бизнесс юм. Ийм онцлогтой үйл ажиллагааны эрх зүйн харилцааг Бүтээгдэхүүн хуваах гэрээгээр (БХГ) зохицуулдаг байна. Эрсдэлээ даах хэмжээний чадвартай өндөр хөгжилтэй орнууд өөрийн хөрөнгө, хүчээр хайгуул хийдэг бол эдийн засгийн чадавхи султай, туршлага багатай улс орнууд гадаадын хөрөнгө оруулагчдад энэ бүх эрсдэлийг бүрэн хүлээлгэн, хайгуул хийлгээд, тос гарсан тохиолдолд харилцан тохирсон хувиар хуваан авч буй хэлбэр нь Бүтээгдэхүүн хуваах гэрээний зарчим юм. БХГ-нд дэлхий дахинаа баримталж буй олон улсын газрын тосны салбарт нийтээр хүлээн зөвшөөрсөн эрхзүйн хэм хэмжээ, зарчмууд тусгагдсан байдаг. Энэ зарчим, хэм хэмжээг НҮБ-ын Худалдаа хөгжлийн бага хурлаас (UNCTAD) тогтоодог ажээ. Манай улс ч 90-ээд оноос эрх зүйн орчиндоо тухайлбал, Газрын тосны тухай хууль болон түүнийг хэрэгжүүлэх журамдаа БХГ-ний зарчмыг тусган, татвар, хураамжийн хөнгөлөлттэй нөхцлийг суулгасан. Тус салбарт гадаадын хөрөнгө оруулалтыг татах, өөрсдөө ямар ч хөрөнгө санхүүгийн эрсдэл хүлээлгүй, хөрөнгө заралгүй газрын тосны баялагаа эдийн засгийн эргэлтэд оруулах, түлш шатахууны хараат байдлаас гарах бодлого тууштай баримталж ирсэн байна. Иймээс ч 1993 онд гадаадын анхны хөрөнгө оруулагчид Монгол Улсын Засгийн газартай БХГ байгуулснаар газрын тосны салбарт хөрөнгө оруулсны үр дүнд одоо Тамсагийн орд газрын 19, 21 дүгээр талбайн, Зүүнбаянгийн сав газрын БХГ-97 талбайн газрын тосны нөөцийг тогтоон үйлдвэрлэлийн олборлолт явуулж байна. Харин 2000 оноос эхлэн гадаадын хөрөнгө оруулагчдын зэрэгцээ үндэсний компаниуд буюу дотоодын хөрөнгө оруулагчдыг газрын тосны салбарт татан оруулах бодлого барьж эхэлжээ.
ХУУЛИЙН ОРЧИНДОО ТЭНГЭР ХОЛДОЖ, ГАЗАР ХАТУУДСАН ДОТООДЫН ТҮҮХИЙ ЭДИЙН ХАМГАМЖ
Ийнхүү Монгол Улсын Засгийн газартай БХГ байгуулан газрын тосны салбарт хөрөнгө оруулж буй гадаад, дотоодын хөрөнгө оруулалттай компанийнхантай уулзаж боловсруулах үйлдвэрийг түүхий эдээр хангах бололцоог судлах зуур манай хууль, эрхзүйн тогтворгүй байдал тэдний сэтгэлийг ихэд түгшээж байгаа талаар салбарынхан ярьж байсан. Тэд сэтгэл түгших болсны учир нь үйл ажиллагаагаа явуулж байх хугацаанд импортоор оруулж ирдэг тоног, төхөөрөмжинд нь олгож байсан татварын хөнгөлөлт цуцлагдсан. Одоо хэлэлцэж буй “Газрын тосны тухай хууль”-ийн шинэчилсэн найруулга, “Газрын тухай багц хууль”-ийн төсөл нь бүх эрсдэлээ хүлээж, баахан мөнгөө зарлагадан байж эхлүүлсэн ажлаа цаашид үргэлжлүүлэн явуулахад нэн бэрх болохоор байгаа ажээ. Товчхондоо гэрээлэгчийнхээ эрх ашгийг боомилсон агууллагатай хуулийн төсөл хэлэлцэгдэж байгаа талаар дурьдацгааж байлаа. Нээрээ л гадна, дотнын хэн ч бай, зардал, эрсдэлээ үүрч, бор зүрхээрээ зүтгэж буй тэдэнд “газар хатуу, тэнгэр хол” гээч л болжээ. Нэг л өдөр ямар ч ашиг байтугай бөөн алдагдал хүлээж болохуйц, өөрөө хүлээн зөвшөөрсөн эрсдэлээс нь илүү давсан эрсдэлтэй хуулийн орчин тогтохоор болчихвол тэд ажлаа үргэлжлүүлэх, эсвэл зогсоох болно. Зогсоовол оруулсан хөрөнгөө хэрхэх билээ. Ирээдүйн эдийн засгийн үр ашиг, орлого гэж ярих нь утгагүй болж байгаа бололтой.
Уг нь БХГ-ний зарчмаар газрын тосны хайгуул хийж буй гадаад дотоодын хөрөнгө оруулалттай компаниудын хайгуулын ажлыг жигд эрчимжүүлэн, зохих дэмжлэг, туслалцаа үзүүлж улсынхаа газрын тосны нөөцийг бүрэн хэмжээнд тогтоох нь туйлын чухал бөгөөд улмаар үйлдвэрлэлийн олборлолтод шилжвэл газрын тос боловсруулах үйлдвэр маань түүхий эдээр найдвартай, тогтвортой хангагдах ирээдүй харагдаж байхсан.
Манай улс газрын тосны салбараа хөгжүүлснээр гадаадаас хараат бусаар шатахууныхаа хэрэгцээг дотооддоо хангадаг болбол үнэхээр сайнсан. Үүнийг монголчууд бүгд л хүсч байгаа. Гэхдээ ийм зорилт тавьж ажиллахдаа асуудлыг шийдвэрлэх гол хүчин зүйл нь боловсруулах үйлдвэр барихад орших мэтээр энэ талруу олон нийт хэт их анхаарч түүхий эдийн бэлтгэн нийлүүлэлтийн асуудлыг орхигдуулаад байх шиг. Барихаар төлөвлөж буй газрын тос боловсруулах үйлдвэрийн түүхий эдийг дотоод эх үүсвэр болох одоо тогтоогоод байгаа гурван талбайн багахан нөөцөд буюу олборлолт хийж буй хоёрхон компанид найдах нь дэндүү гоомой санагдана. Гэтэл олборлолт явуулж буй энэ гурван талбай нь газрын тос илрэх магадлал бүхий нийт талбайн дөнгөж л арван хувийг эзлэж байх юм. Түүнчлэн тогтоосон ашиглалтын нөөцийг хүмүүс бүрэн, дүүрэн олборлох хэмжээ гэж ташаа ойлгодог юм байна. Дэлхийн жишгээр бол геологийн тогтоц, газарзүйн байрлал, цаг уур, ашиглаж буй техник, технологи, газрын тосны өөрийнх нь бүтэц найрлага зэргээс хамаараад тогтоосон ашиглалтын нөөцийн 10-30 хувийг нь олборлодог ажээ. Гэтэл энэ хоёр компанийн дийлэнх олборлолтыг хийж буй нэг нь зам харилцаа хөгжөөгүй алс хязгаарт байгаа нь бүр ч гачлантай. Учир нь Тамсагийн сав газраас олборлосон газрын тосыг Дарханд баригдах боловсруулах үйлдвэрт нийлүүлэхэд даруй 1200 орчим км зам туулна. Үүнээс 220 км-г шороон замаар, 600-г хатуу хучилттай авто замаар үлдсэнийг нь төмөр замаар тээвэрлэх юм байна. Нэгэнт ийм урт замыг жилийн туршид туулах тул тусгай зориулалтын, халаалт бүхий шилжүүлэн ачилт хийдэг станцууд барих учиртай юм байна. За тэгээд тээвэрлэлтийн аюулгүй байдлыг хангах гээд олон л асуудал цааш хөврөх байх шүү.
Газрын тосны хайгуулыг улсын хэмжээнд бүрэн дүүрэн хийж тос илрүүлэх, цаашлаад олборлолт явуулснаар л боловсруулах үйлдвэрийн түүхий эдийн найдвартай хангамжийн эх суурь тодорхой болох биш үү. Гэтэл “Үхрийн сүүлэн дээр хутга” гэгчээр газрын тосны салбарт БХГ-ний зарчмаар эхэлсэн ажил, олсон ололтоо сүйтгэсэн, хөрөнгө оруулагчийнхаа итгэлийг эвдсэн хууль эрхзүйн тогтолцоо үйлчилж эхэлснээр газрын тос хайх, цаашлаад олборлох ажил гацаанд орно. Гэрээлэгчид оруулсан хөрөнгө оруулалтаа эргүүлэн татах зэрэг ноцтой асуудал үүсч болзошгүйд хүрвэл бидний зорьж, хүсэн хүлээж байсан түлш, шатахууны хувьд хараат бус байх асуудал хаашаа эргэх вэ? Уул нь газрын тосны салбараа бусдын хөрөнгөөр буюу улсаас зардал гаргалгүйгээр хөгжүүлэх боломжоо ашиглаад үйлдвэрлэлийн түвшинд хүргэх юм бол үүнийг дагаад орон нутгийн хөгжил, тэр дундаа дэд бүтэц, иргэдийн ажлын байрны асуудлыг ч хамтаар нь шийдвэрлээд явахад Монгол Улсын маань хөгжилд үнэтэй хувь нэмэр болохсон.
СААЛИЙН ГАНЦ ҮНЭЭНД ФЕРМ БАРИХ УУ?
Манай улс 2012 онд нийтдээ 489.000 тонн газрын тос олборложээ. Энэ тоог өсөн нэмэгдүүлэхийн тулд Засгийн газар газрын тосны салбараа тогтвортой хөгжүүлэх үүднээс хөрөнгө оруулагч компаниудыг дэмжих цаг болсон. Хайгуулын үйл ажиллагааг эрчимтэй өрнүүлж, газрын тосны нөөцийг илрүүлэн, олборлолтын хэмжээг нэмэгдүүлэх замаар түүхий эдийн найдвартай хангамжийг бий болгох бодлогыг тууштай баримталбал хэсэг хугацааны дараа монголынхоо хар алтаар боловсруулсан түлшээ хэрэглэх бидний хүсэн хүлээсэн мөрөөдөл биеллээ олох боломжтой санагдана. Газрын тосны салбарт хайгуул хийж буй компаниудтай хийсэн ярилцлагаа эргэцүүлэн ийм л дүгнэлтэд хүрч байна.