Д.ОЮУНЧИМЭГ
Монгол Улсын жижиг, дунд үйлдвэрлэлийн ирэх дөрвөн жилийн стратеги, бодлогын талаар Үндэсний хөгжил шинэтгэлийн хорооны дарга Ч.Хашчулуун ЖДҮ-ийн газрынхантай өчигдөр санал солилцсон юм. Уг уулзалтаар уул уурхайн томоохон компаниудыг түшиглэн жижиг, дунд үйлдвэрийг хөгжүүлэх бодлогын саналыг танилцуулав. ҮХШХ-ны дарга Ч.Хашчулуунтай ярилцлаа.
-Уул уурхайн компани дагаж хөгжих боломж жижиг, дунд үйлдвэрт бий гэж үзэж байна. Энэ талаар?
-Эрчимтэй хөгжиж байгаа энэ салбарыг түшин хөгжих боломж бий. Гол холбоос нь худалдан авалт юм. Үйлчилгээ болон барааны худалдан авалтыг ашиглан холбоос үүсгэснээр боломж бүрдэнэ гэж үзэж байна. Ханган нийлүүлэгчийн мэдээллийн баазыг үүсгэсэн байгаа. Үүнийг Монголын бизнесийн зөвлөл, Германы хамтын ажиллагааны нийгэмлэгийн дэмжлэгтэйгээр бий болгосон. Эдгээр байгууллага нь эхний ээлжинд жижиг, дунд үйлдвэр ба томоохон компаниуд, дотоодын хөрөнгө оруулагчдыг холбох ажлын хүрээнд хийсэн. Судалгааг нь манай талаас хийж, хөрөнгийг Германы талаас, ажлыг нь Бизнесийн зөвлөл хийсэн юм. Энэ мэдээллийг та бүхэнд өгнө. Тэгэхээр ЖДҮ-ийн газрынхан цааш үргэлжлүүлэн, сайжруулаад явах боломжтой. Уул уурхайн компанитай ханган нийлүүлэгчээр ажиллахад Өмнөговь аймгийнхан арай идэвхитэй хандаж байгаа нь анзаарагдсан. Мэдээллийн санд энэ онд 503 аж ахуйн нэгжийн мэдээлэл шинэчлэгдсэн бөгөөд 100 гаруй аж ахуйн нэгж шинээр бүртгүүлсэн бол 113 байгууллага татан буугдсан байна. Ингэж уул, уурхайн том компанийг жижиг, дунд үйлдвэрүүдтэй холбох юм. Уул уурхайн чиглэлээр 28 төрлийн худалдан авалт хийх боломжтой гэж тооцоолсон. Өмнөговь аймгаас жишээ авч болно. Оёмол үйлдвэрлэлийн чиглэлээр хоёр тэрбум 500 сая төгрөгийн бүтээгдэхүүнийг үйлдвэрлэн “Оюутолгой” компанид борлуулжээ. Ер нь жижиг, дунд үйлдвэрлэлд дэмжлэг үзүүлэх боломж бүрдэж байгаа ч өндөр чанартай, стандарт шаардлага хангасан бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэх ёстой гэдгийг ойлгох хэрэгтэй. Энэ нь цаашлаад дэлхийн төвшинд хүрч бүтээгдэхүүнээ экспортод гарах зам нь нээгдэхэд хүрэх юм.
-Уул уурхайн компани, томоохон төсөл хөтөлбөрт Төрийн өмчийн хороо, санхүүжүүлэгч байгууллагууд, Ашигт малтмалын газар, Төмөр зам гээд харилцан хамааралтай ажиллаж байгаа газруудын оролцоог нэгтгэсэн тогтолцоог үүсгэх хэрэгтэй гэж үздэг. Бусад орнуудын туршлагаас харахад олон улсын гэрээндээ ханган нийлүүлэгчээс заавал авах ёстой бүтээгдэхүүний жагсаалтыг зааж өгсөн байдаг. Манайд ийм боломж бий юу?
-Уул уурхайн компанитай гэрээ хэлцэл хийхэд жижиг, дунд үйлдвэрлэлийг дэмжих чиглэлээр тодорхой зүйл, заалт ороогүй байгаа. Гэхдээ “Рио Тинто” компанийн гэрээнд орон нутгийн жижиг, дунд үйлдвэрлэлийг дэмжинэ гэсэн заалт байдаг. Үүний хүрээнд дэмжиж ажилласнаар олон улсын зах зээлд гарах боломж бүрдэж байгаа тул онцгой анхаарч байна. Харин манай үндэсний үйлдвэрлэгчид ч гэсэн компанийн нийгмийн хариуцлагатай байх үүднээс анхаарч ажиллах боломжтой. Манай компаниудад байдаг бас нэг өрөөсгөл зүйл нь жижиг, том гэхгүй аж ахуйн нэгжүүд бүх асуудлаа өөрсдөө зохицуулах гэж үздэг. Жишээ нь оёдлын үйлдвэр утас, товч, цахилгаан гээд дагалдах жижиг хэрэгслүүдээ бүгдийг өөрөө хийхийг оролддог. Энэ нь ачааллыг зөв хуваарилж чанартай бүтээгдэхүүн гарах боломжийг боогдуулж байгаа юм. Хэрвээ нэг компани зөвхөн цахилгаан үйлдвэрлэдэг байвал чанар, стандарт улам сайжрах боломжтой. Тиймээс манайх шиг орон зай ихтэй, цөөхөн хүн амтай газарт өрсөлдөхөөс илүү хорших, нийлэх нь чухал юм. Нөгөө талаас гэрээний хэрэгжилтийг хянах хэрэгтэй.
-Төрөөс зарлаж байгаа тендерт аль болох олон компани хамруулан, уг тендрийг авч байгаа компанид хэдэн ханган нийлүүлэгчээс бүтээгдэхүүн авах боломжтой тухай нь заалтыг баримт бичигт оруулж болох уу?
-Төрийн байгууллага болон тендерт оролцогч компаниудын гэрээнд зааж өгөх нь зүйтэй. Тиймээс ЖДҮ-ийн газар болон ҮХШХ хамтран хөтөлбөр гаргаад Засгийн газраар батлуулах хэрэгтэй. Одоогоор “Тавантолгой” компанийн гэрээ байгуулагдаагүй учраас үүнд тусгах нь зүйтэй. Тиймээс 10-20 хувийг орон нутгийн болон жижиг дунд үйлдвэрлэлийг дэмжиж ажиллах тухай заалт оруулж чадвал тэр хэрээр зах зээл тэлэх боломж бий. Мөн Сайншанд бусад хөрөнгө оруулагчидтай гэрээ байгуулаагүй байгаа учраас энэ талыг ч бас анхаарна. Ер нь хэрхэн зохицуулж болох талаар Засгийн газрын тогтоол, шийдвэр гаргах нь зөв. Тендер гэдэг маш том зах зээл. Өөрөөр хэлбэл, тендер зарлахдаа тодорхой хувийг орон нутгийн компани болон жижиг, дунд үйлдвэрлэгчтэй хамтран ажиллах ёстой гэж болох юм. Журмаар зохицуулан хамтран ажиллаж байр сууриа нэгтгэх хэрэгтэй. Том компаниудыг тодорхой хэмжээгээр хөгжүүлвэл түүнийг дагаад жижиг дунд үйлдвэрлэл хөгжих боломжтой тул энэ ажлыг хийх гэж үзсэн. Гэвч хууль эрх зүйн орчин одоогоор бүрдээгүй байгаа учраас зогсонги байгаа. Хэрвээ том компанид татварын хөнгөлөлт үзүүлбэл тухайн аж ахуйн нэгж жижиг, дунд үйлдвэрлэлд тодорхой хувийг зориулдаг байх хэрэгтэй. Үүнийг хуульд заалт болгон оруулах нь зөв байх гэж бодож байна.
-Манайд үйлдвэрлэсэн болон импортын бараа бүтээгдэхүүн өндөр үнэтэй байна. Энэ нь түүхий эдийн өртөгжилт явагдахгүйтэй холбоотой гэж үздэг. Тиймээс боловсруулах үйлдвэр байгуулах талаар ямар төлөвлөгөөтэй ажиллаж байна вэ?
-Бид судалгаа хийн чиглэлээ тогтсон байгаа. Үйлдвэрүүдийг байгуулах тал дээр жижиг, дунд үйлдвэрийн тоног төхөөрөмжийн татварын хөнгөлүүлэх хэрэгтэй. “Хөгжлийн банк”-ны 500 сая ам.долларыг эргэлдүүлэх хэрэгтэй. Одоогийн байдлаар эдийн засагт орох мөнгөний урсгал зогсонги байдалтай байгаа. Тэгэхээр дээрх мөнгийг хөрөнгө оруулалтад ашиглан ихэвчлэн үйлдвэрүүдийн төслийг анхаараач гэдэг саналыг “Хөгжлийн банк”-нд тавьж байгаа. Гол санхүүжилтийг зам засварт оруулж байгаа, гэхдээ үйлдвэржилтэд оруулах хэрэгтэй байна. “Хөгжлийн банк” аж ахуйн нэгж тус бүртэй харьцах боломжгүй. Миний мэдэж байгаагаар төмөрлөгийн үйлдвэрлэлийн төсөл тус банкинд очсон байгаа. Харин мах, сүү, ноолуурын төсөл очсон эсэхийг хэлж мэдэхгүй байна. Тиймээс тухайн салбарын хүмүүст төсөл байгаа бол бэлдээд өгөх хэрэгтэй. Сүүлийн жилүүдэд хөдөө аж ахуйн салбарт ахиц гарч байгаа ч илүү сайн ажиллах ёстой. Хэрвээ ноос боловсруулах нэгдсэн том үйлдвэртэй болох гэж байгаа бол холбогдох материалыг бүрэн боловсруулаад өгөх хэрэгтэй.