Ц.МЯГМАРБАЯР

 

Монголын геофизикийн холбооны тэргүүн, газрын тосны шинжээч Д.Цэдэнбалжиртай газрын тосны үйлдвэрийн талаар ярилцлаа.

 

-Засгийн газар энэ жил Дарханы нефть боловс­руулах үйлдвэрт төсөв баталсан. Энэ үйлдвэрийн түүхий эдийн нөөц хэр хангалттай байна вэ?

-Энэ үйлдвэр баригд­лаа гэхэд өндөр эрсдэл дагуулна. Хамгийн гол нь үйлдвэрийн түүхий эд түүхий тосоо дотоо­доо­соо хангах боломжгүй.

Тамсаг, Тосон-Уулын ор­доос жилдээ 500 тонн нефть авах бололцоо бий ч үйлдвэр хүртэл маши­наар тээвэрлэхэд 1000 орчим км. Тэгэхээр эц­сийн бүтээгдэхүүн өндөр үнэтэй гарна. Мөн Бага­нуурт үйлдвэр барих асуу­дал яригдсан, тээвэрлэлт бас л хүнд, 900 км шүү дээ.

-Тэгэхээр 2016 онд Дарханд үйлдвэр бариг­дахад түүхий эдийн хомс­долоос болж зогсоно гэж та хэлэх гээд байна уу. Манай Зас­гийн газар Дар­ханы үйлд­вэрийг шатахуу­ны томоохон эх сурвалж болно гэж мэдэгдээд байна шүү дээ?

-Шууд зогсоно. Хоёр сая тонны хүчин чадалтай үйлдвэр гэсэн. Тамсаг, Тосон-Уулын ордоос ний­лээд дөнгөж 500 мянган тонныг л нийлүүлнэ.

-ОХУ-ын Эрхүү муж­тай түүхий эд авах гэрээ хийсэн гэж байсан?

-Шингэн нефть нийлүүлэх сонирхолтой хувийн компани өчнөөн бий. Гэвч ОХУ манай улстай наанаа сонирхол байгаа юм шиг царайлдаг ч цаанаа эсрэгээрээ. “Ма­найд түүхий тос нийлүүлэх гэрээ нааштай байна” гэж Төрийн тэргүүн маань мэдэгдээд л байсан.

Үр дүнд хүрсэн зүйлгүй л байна шүү дээ. Мэдээж, түүхий эдээ боловсруулж зах зээлд гаргаж ашиг олох нь ямар ч улсын сонирхол байх нь тодорхой. Харин манай тохиолдолд түүхий нефтийнхээ хайгуулыг сайжруулж, орд тогтоож нөөц бий болгосны дараа л үйлдвэр барих тухай ярих хэрэгтэй.

-Нөөцгүй байж хоёр сая тоннын хүчин чадалтай үйлдвэр барина гэж мөнгө хаяж байхаар орон нутаг, бүс бүсэд нь жижиг үйлдвэр барих тухай саналыг зарим эрдэмтэн гаргаж байсан. Та үүнийг дэмжиж байгаа юм уу?

-Манай шатах тослох материалын жилийн нийт хэрэглээ нэг сая тонн. Түүний 60 орчим хувийг уул уурхай, геологийн байгууллагууд хэрэглэдэг. 40 хувийг нь ард түмэн ашиглаж байна. Орон нутагт жижиг үйлдвэр барьвал 100 литр тос үйлд­вэрлэхэд бага хэмжээний түлш гаргаж чадах ч үлдэг­дэл мазутыг яах вэ гэдэг асуудал гарна. Бусад улс орны нефть боловсруулах жижиг үйлдвэрүүд нь мазутын үйлдвэрийнхээ дэргэд байдаг. Том усан онгоц дээр нефть нэрдэг. Далайд тээвэр хийж бай­гаа том онгоцонд түлшээ шахдаг жишээтэй. Түү­хий тос нэрээд гаргасан үл­дэгд­лийг хуванцар сав хийх, бусад зүйл хийхэд зориулдаг. Хаягдал ихтэй учир орон нутагт тохи­ромжгүй. Харин Зүүн баян, Дорноговьд барьж болох юм.

-Оросуудтай хамтарч байгалийн хийн хоолойг Монголоор дамжуулах тухай яригдсан. Энэ ажил юу болсон бэ?

-Ер нь төрийн том­чуудын айлчлалын үеэр хэлэлцэх асуудлын төлөв­лөгөөнд байгалийн хийн хоолойг Монгол Улсаар дамжуулна, газрын тос түүхий эд ОХУ-аас Монголд нийлүүлнэ гэх мэт дипломат хэлцэл оруулж өгдөг. Энэ нь олон нийтийг өнгөн дээр нь шуугиулж хоёр орны хэв­лэлийн эхний нүүрүүдээр нийтлэгдээд л өнгөрдөг. Гэвч бүтдэггүй. Хятад улс үүнд маш нааштай ханд­даг. “Та нар ОХУ-аас бай­галийн хийг дамжуулах, түүхий тос нийлүүлэх  гэрээг хийчих. Бид түүхий тосыг нь авч бүтээгдэхүүн үйлдвэрлээд танайд эргүүлээд ОХУ-аас хямд шатахуун нийлүүлье” гэдэг. Гэхдээ стратегийн ач холбогдолтой ашигт малтмалаа тухайн улс яаж эдийн засгийн эргэлтэд оруулж ашиг олохоос илүүтэй оршин тогтнох үндэс нь болдог тул маш болгоомжтой ханддаг. “Манай өчнөөн зуун баррель тос ямар ч үнэгүй урд хөрш рүү гарч байна, тосоо нэрсэнгүй” гээд л сонин хэвлэлээр бичдэг. Гэтэл манай гаргаж буй жаахан нефтийг дэлхийн газрын тос экспортлогч орнуудынхтай харьцуу­лахад уулын модон дотор нэг арвын хувин барьчих­сан явж байгаа дайны юм.

-Урд хөршөөс шатах, тослох материал импорт­лох тухай гэрээ яригдаж байсан. Энэ хэр ашигтай юм бол?

-Д.Зориг сайдын үед Хятадаас авахаар болж нөөц бүрдүүлсэн. Гэвч Замын-Үүд дэх боотмын шилжих байгууламж хүчин чадалгүй. Зөвхөн нөөцийн 20 мянган тонн түлшийг ч агуулах сав байхгүй. Ингээд шил­жүү­лэх байгууламжийн хүчин чадлыг сайжруулахаас аргагүй болсон. Одоо төсөл хэрэгжиж байгаа байх. Тэгээд ч төмөр зам өргөн, нарийн хоёр царигтай заа­вал шилжүүлэн ачихаас өөр гарцгүй.

-2011 онд Засгийн га­зар Газрын тосны хуулийг шинэчлэх төсөл өргөн барьсан. Тухайн үед олон хэлэлцүүлэг өрнөж бай­гаад орхисон. Яагаад энэ хууль батлагдахгүй байна вэ?

-Уг хуулийн төсөлд газ­рын тосны компа­ниудад  хөрөнгө оруулалт хийх, гэрээлэгчдэд хүнд нөхцөл тавигдсанаас гад­на хуучин ажиллаж бай­сан компаниудын гэрээнд өөрчлөлт орохоор болсон. Энэхүү заалтыг тухайн үеийн Сангийн яамнаас оруулсан. Энэ бүхнээс болж хайгуулын ажил зог­сонги байдалд орж томоо­хон төслүүд төлөвлөсөн ажлаа хийхгүй удааш­руулах зэргээр хуулийн тотворгүй байдал муугаар нөлөөлж эрчимжүүлэх ёстой хайгуулын ажил хүлээсэнд орсон. Өөрөөр хэлбэл, нөөц бэлтгэхгүй болсон нь үйлдвэр барих ажлыг автоматаар зогсоо­сон гэж хэлж болно.

-Сангийн яам яг ямар заалт оруулсан юм бол?

-Өмнө нь манайх Бүтээгдэхүүн хуваах гэрээнд 40 мянган ам метр талбай өгч байсан. Шинэ төслөөр 30 мянга болгож бууруулж газрын үнэлгээг өсгөсөн. Байгалийн баялаг ашигласны төлбөр таван хувь байсныг 12 болгож  Д.Зориг сайдын үед 50 хувь болгож өсгөсөн. Энэ байдал өөрсдөө хөрөнгөө гаргаж хайгуул хийдэг компаниудад хүнд байсан. Бүтээгдэхүүн хуваах гэрээнд өөрчлөлт оруулах зэргээр нөлөөлсөн.