МУУҮА-н
Гүйцэтгэх захирал Н.АЛГАА
2000 оноос эхлэн зарим судлаачид, иргэний нийгмийн зүтгэлтэнүүд Ашигт малтмалын тухай 1997 оны хууль, дараа нь 2006 оны хууль нь Үндсэн хуулийн үзэл баримтлал, зарчимд нийцэхгүй байгаа гэсэн дүгнэлт, мэдэгдэл хийж улмаар зарим нь нийтийн өмчийн хууль хэрэгтэй гэж ярьж бичих болсноос гадна Ерөнхийлэгчийн тамгын газраас боловсруулсан шинэ хуулийн төслийн хэлэлцүүлгийн үед ч дээрх мэдэгдэл, дүгнэлтээ хийцгээж байх юм. Нийтлэл бичигч миний бие Ашигт малтмалын тухай хуультай холбоотой асуудлыг 1992 оноос хойш анхааран судлаж байгаа бөгөөд энэ хооронд уншиж судалж ойлгосоноосоо уншигч та бүхэнтэй хуваалцахаар толилуулж байна.
1. АШИГТ МАЛТМАЛЫН ӨМЧЛӨЛ
Үндсэн хуульт ихэнх орнуудад өмчийг өмчлөгчийн төрлөөр нь нийтийн ба хувийн өмч гэсэн хоёр том бүлэгт хуваах ба манай улсын Үндсэн хууль ба Иргэний хуульд мөн л өмчийн дээрх хоёр хэлбэрийг хуульчилсан байна. (Үндсэн хуулийн 5.2 ба Иргэний хуулийн 99.1)
Харин төрийн өмч гэдэг ойлголт нь төрийн байгууллагууд (улсын ба орон нутгийн) болон төрийн өмчит аж ахуйн нэгжүүдийн эзэмшилд байгаа эд хөрөнгө эсвэл нийтийн өмчийг өмчлөх эрх дэх төрд олгогдсон (шилжүүлсэн) өмчлөх эрхийн тухай ойлголт юм байна.
Дээр дурдсаныг нэгтгэн тоймлобол: нэгд, байгалийн баялаг нь нийтийн өмч; хоёрт байгалын баялгийг нийтээр өмчлөх эрх нь Үндсэн хуулиар төр (УИХ )-д шилжсэн юм байна гэж ойлгож болох юм байна.
Тэгвэл өмчлөх эрх гэж юу ? Энэ асуултын хариуг С.Нарангэрэл доктор “Эрх зүйн эх толь бичиг”-тээ “өмчлөх эрх” гэдгийг “тодорхой этгээдийн өөрт байгаа эд хөрөнгийг хуулийн шууд хэм хэмжээ хязгаарын хүрээнд өөрийн үзэмжээр ба ашиг сонирхлоор болон бусад этгээдийн нөлөөллөөс үл шалтгаалан эзэмших, ашиглах, захиран зарцуулах эрх” гэж тайлбарлажээ. Түүнчлэн өмчлөх эрхийн 3 бүрэлдэхүүнд дараах тайлбарыг өгсөн байна:
1. “эзэмших эрх” өмчлөгчийн мэдлийн нэг; эд юмс шууд нөлөөлөх боломжийг бүрдүүлж, эд юмсыг мэдэлдээ бодитойгоор байлгах эрх; эрх зүйн субъектэд хуулиар бэхжүүлсэн эд хөрөнгө;
2. “ашиглах эрх” өмчлөгчийн үндсэн эрх мэдлийн нэг; эд юмсийг түүний зориулалтаас шалтгаалан хэрэглэх ( эдлэх), түүнээс гарах үр шим ба орлогыг авах эрх;
3. “захиран зарцуулах эрх” өмчийн эрхийг бүрдүүлдэг нэгэн чухал эрх мэдэл; захиран зарцуулах эрх нь эд юмсын өмчлөгчид байна; захиран зарцуулах эрх нь эд юмсын хууль зүйн хувь заяаг шийдвэрлэнэ гэж тус тус тайлбарласан байна.
Өөрөөр хэлбэл захиран зарцуулах эрх нь зөвхөн өмчлөгчид, харин эзэмших, ашиглах эрх нь уг өмчийг хуулийн дагуу эзэмшиж буй өөр этгээдэд байж болно л гэсэн үг юм.
Бидний ярьж хэлж заншсан ашигт малтмалын хайгуулын болон ашиглалтын лиценз (тусгай зөвшөөрөл) гэдэг нь төрөөс хуулиар олгосон эрх байх бөгөөд ашигт малтмал өмчлөх эрхийн зөвхөн эзэмших ба ашиглах эрх гэсэн хоёр бүрэлдэхүүн нь байна. Дээрх эрхийг тодорхой хугацаа ба нөхцөл, болзолоор олгох бөгөөд хугацаа нь дуусахаар уг эрх нь дуусгавар болж байдаг, эсвэл уг эрхийг олгосон төрийн захиргааны байгууллага нь хуульд заасан үндэслэлээр уг эрхийг цуцалж байдаг зэрэг нь өмчлөх эрхийн хамгийн чухал бүрэлдэхүүн болох захиран зарцуулах эрх нь төрд хадгалагдаж байгааг нь нотолж байгаа болно.
Тиймээс ашигт малтмал буюу нийтийн өмч (төрийн өмч) болох ашигт малтмалыг өмчлөх эрхийг бүрдүүлдэг чухал эрх мэдлийн нэг нь болох захиран зарцуулах эрх (хууль зүйн хувь заяаг шийдэх эрх) нь төр (УИХ)-д, харин эзэмших ба ашиглах эрх мэдлийг (эзэмших: хуулиар олгогдсон талбайн хил хязгаарын дотор хайх олборлох; ашиглах: олборлож, худалдсанаар гарах үр шим ба орлоыг авах) эрхийг төр хуулиар (Ашигт малтмалын тухай) тогтоосон хугацаа ба болзол, нөхцөлөөр хуулийн шаардлага хангасан этгээдэд олгодог юм байна гэсэн ерөнхий ойлголт гарч байна.
Дээр дурдсанаас болон мөн Үндсэн хуулийн 6.1 ба 6.2 ба Ашигт малтмалын тухай үе үеийн хуулиудын 5.1 ба 5.2 дугаар заалтуудаас харахад 1994, 1997, 2006 онуудад батлагдан гарсан Ашигт малтмалын тухай хууль болон одоо нийтээрээ хэлэлцэж буй хуулийн төслийн аль нэгнийг нь хар цагаанаар нэрлэх, сайн муугаар дуудах, ялангуяа эдгээрийн аль нэг нь Үндсэн хуулийн үзэл баримтлал, зарчимд нийцэхгүй байгаа; эсвэл монголын газар нутгийг, ашигт малтмалыг лиценз нэрээр тарааж өгсөн, худалдсан гэдэг дүгнэлт нь эрх зүйн хувьд огт үндэслэлгүй бөгөөд асуудлыг дэвэргэсэн, нэр төр хөөцөлдөж улс төрийн ашиг хонжоо харсан яриа, дүгнэлтүүд байна.
Харин асуудлын гол нь ашигт малтмал хайх, олборлох эрх (ашигт малтмал эзэмших, ашиглах эрх )-г хэнд ямар хугацаа, болзлоор олгох болон уг эрх эзэмшигчийн үүргийн биелэлтэнд тавих хяналт зохицуулалтын тухай төрийн бодлогын асуудал болохоос өмчлөх эрхтэй холбоотой асуудал огт биш гэдгийг ойлгох цаг болсон байна.
Үндсэн хуулийн заалтыг бүгд цээжээр мэддэг тул Ашигт малтмалын тухай 1994, 1997, 2006 оны хуулиудын 5 дугаар зүйл болон хуулийн шинэ төслийн 4 дүгээр зүйлд “...байгалийн байдлаараа оршиж байгаа ашигт малтмал... төрийн өмч”, “төр өмчлөгчийн хувьд... энэ хуульд заасан нөхцөл, шаардлага, журмын дагуу ашигт малтмал эрэх, хайх, ашиглах эрхийг бусад этгээдэд олгох эрхтэй.” гэж тус тус заасныг иш татан уншигч танаа толилуулж байгаа бөгөөд энэ нь миний дээр дурдсаныг нотлож байна.
Ийм учраас төр, салбар, иргэний нийгмийн төлөөлөлүүд ашигт малтмал хайх, ашиглахтай холбоотой харилцааг зохицуулах төрийн бодлогын дараах гол асуудлуудыг нухацтай хэлэлцэн тодорхой зөвшилцөлд хүрч чадвал батлагдсан хууль нь урт хугацаанд тогтвортой сайн хэрэгжих боломжтой юм. Үүнд:
1. хайх, олборлох үйл ажилагааг дэмжих, хязгаарлах аль нь болох;
2. хайх, олборлох эрхийг хэнд олгох: хувь хүн, хуулийн этгээд, хэрэв хуулийн этгээд бол хувийн хөрөнгө оруулалтыг дэмжих эсэх, гадаадын хөрөнгө оруулалтыг хязгаарлах эсэх, төрийн өмчийн оролцоо зохистой эсэх (хувийн хэвшил болон төрийн ашиг сонирхолыг аль болох ойртуулж тэнцвэржүүлэх, хэн нэгэнд давуу байдал олгохгүй, тэгш хандах зарчим баримтлах)
3. хайх, олборлох эрхийг ямар аргаар олгох: түрүүлж өргөдөл гаргасанд, сонгон шалгаруулалтаар, дуудлага худалдаагаар (ил тод нээлттэй олгох зарчим баримтлах )
4. эрх шилжүүлэхийг хязгаарлах эсэх, цуцлах үндэслэлийг бодитой субъектив хамаарал багатай байхаар тогтоох (эрхийн баталгааг хангах зарчим баримтлах )
5. орон нутгийн болон иргэдийн оролцоог хэрхэн хангах (нийтийн эрх ашиг болон орон нутгийн эрх ашгийн тэнцвэрийг хангах зарчим баримтлах)
6. Байгаль орчныг хамгаалах, нөхөн сэргээлт хийх үр дүнтэй тогтолцоог бий болгох (байгаль экологийн тэнцвэр, хүн, мал амьтны эрүүл мэнд аюулгүй байдлыг хангах зарчим баримтлах)
7. Нөөц ашигласаны төлбөр зохистой, өрсөлдөхүйц хувь хэмжээтэй байх зэрэг болно (хувь хэмжээ тодорхой, тооцож, цуглуулхад хялбар байх зарчим баримтлах)
2. АШИГТ МАЛТМАЛ ХАЙХ, ОЛБОРЛОХ ЭРХ БА ТҮҮНИЙ БАТАЛГАА
Ашигт малтмал хайх, олборлох, борлуулах үйл ажиллагаа эхлэхээсээ аваад дуустал бүх үе шатандаа өндөр эрсдэлтэй, цаг хугацаа хөрөнгө их шаардаггдаг бизнес тул энэ төрлийн бизнесийн үйл ажиллагааг хөгжүүлэхийг бодлогоороо дэмжиж буй улс орнууд уг эрсдэлийг бууруулах, хуваалцахын тулд ашигт малтмал хайх, олборлох эрхийн баталгааг хангахад их ач холбогдол өгдөг бөгөөд хувийн хөрөнгө оруулагчдийн хөрөнгө тийм бодлоготой улс орон руу шилжин урсаж байдаг гэж хэлж болно.
Олон улсын практикт ашигт малтмал хайх, ашиглах эрх олгохдоо тусгай хуулиар эсвэл гэрээгээр гэсэн хоёр төрлийн арга хэрэглэж ирсэн бөгөөд хуулийн дагуу эрх зөвшөөрөл олгож түүний бүртгэлийг хөтөлдөг арга түгээмэл хэрэглэгдэж байна. Дийлэнх тохиолдолд энэ эрхийн албажуулсан хэлбэр нь лиценз байдаг байна.
1994 ба 2006 оны хуулиудад ашигт малтмал хайх, ашиглах эрхийг тодорхойлохдоо хэлбэр талаас нь, тухайлбал “...гэрчилгээг тусгай зөвшөөрөл..., эсвэл “...тусгай зөвшөөрөл гэж... эрх олгосон баримт бичгийг” хэлнэ гэсэн байхад 1997 оны хууль болон одоо хэлэлцүүлж буй хуулийн төсөлд “...лиценз (тусгай зөвшөөрөл) гэж ... эрхийг” хэлнэ гэж агуулга талаас нь тодорхойлсон нь эдгээр хуулийг ойлгох, хэрэгжүүлэх, тайлбарлахад арга зүйн болон онолын ихээхэн ялгааг авчирхаар байна.
Орчин үед олон улсын ашигт малтмалын эрх зүйд ашигт малтмал хайх, ашиглах эрхийг ихэнхи тохиолдолд лиценз/концессээр дамжуулан, эсвэл гэрээгээр олгож байгаа бөгөөд энэ олгогдож буй эрхийн хугацааг оновчтой, зохистой тогтоох асуудал бодлогын чухал асуудлын нэг хэвээр байсаар байна.
Хайгуул хийх санаа сэдэл бий болсоноос хойш олборлолт эхлүүлэн эрдсийн бүтээгдэхүүн гаргаж эхлэх хүртэлх хугацааг ашигт малтмалын эрх зүй судлаачид “gestation period” буюу утгачлан орчуулбал “бойжилтын үе” гэж нэрлэн судалж байна. Хөрөнгө оруулагчын хувьд энэ үе хамгийн эрсдэлтэй нь бөгөөд энэ хугацааг судлаачид дунджаар 9-13 жил байсан гэж тогтоосон байна. Ер нь ашигт малтмал хайх ашиглах үйл ажиллагааг эрх зүйн зохицуулалтын хувьд (байгалийн шинжлэх ухааны ангилал, үе шат биш) дараах гурван үндсэн үе шатад хуваагдаж иржээ: хайгуулын, бэлтгэл, олборлолтын үе шат.
Өөрөөр хэлбэл хөрөнгө оруулалт хийх шийдвэр гаргах үр дагаварыг харгалзан ингэж ангилдаг бөгөөд хайгуулын үе шатны зорилго нь орд нээх (орд нээсэн бол олборлох эрх авах онцгой эрх нь дагалдаж явдаг ); бэлтгэл үе шатны зорилго нь олсон орд нь эдийн засгийн хувьд үр ашигтай эсэхийг тооцох, баталгаажуулах, дараагийн санхүүжилтийг олох; олборлолтын үе шатны зорилго нь уурхай болон баяжуулах үйлдвэрийг барьж байгуулах, олборлосон бүтээгдэхүүн борлуулах ( борлуулалтын эрх нь бас багтаж явдаг), ашиг орлого олох байдаг.
Тийм учраас олон улсын практикт ихэнх тохиолдолд хайх, олборлох (ашиглах гэж ч нэрлэж болох) хоёр төрлийн эрх олгодог (бэлтгэл үе шат нь олборлох үе шатанд багтдаг) бөгөөд 1994, 1997, 2006 оны хуулиудад ийм зохицуулалттай явж ирснийг шинэ хуулийн төсөлд эрэл, хайгуул, олборлолт, боловсруулалт гэж дөрөв болгон тоог нь нэмэгдүүлсэн байна.
Олгох эрх, зөвшөөрлийн тоог нэмэгдүүлснээр хүнд суртал нэмэгдэж байгаагаас гадна эрэл, хайгуул гэж хоёр хуваасны эрх зүйн зохицуулалтын зорилго нь ойлгомжгүй, боловсруулалтын тусгай зөвшөөрөл энэ хуулиар биш өөр хуулиар зохицуулах харилцаа байх ба олон улсын жишиг нь гэсэн тийм байдаг.
Ашигт малтмал хайх, ашиглах эрх олгох нөхцөл, болзол дотроос нэгд: эрхийн хугацаа хангалттай урт байхаас гадна, хуульд шууд тодорхой заасан (тухайлбал 4 жил хүртэл биш шууд 4 жилийн хугацаатай гэх мэт ); хоёрт: уг эрхийг хадгалах, сунгуулах, шилжүүлэх, барьцаалах эрх эдлэхэд тавигдах хязгаарлалт бага бөгөөд тодорхой; гуравт: эрхийн хугацаа дуусгавар болох болон цуцлах үндэслэл бас маш тодорхой бөгөөд субъектив хамаарал багатай байх явдал дээр дурдсан эрхийн баталгааны маш чухал элемент юм.
Ашигт малтмалын тухай 1994 оны хуульд эрхийн хугацааг тогтоохдоо зарим тохиолдолд шууд заасан, заримд нь “доошгүй”, “дээшгүй” гэсэн үгээр дээд, доод хязгаар тогтоож байсан бол 1997 ба 2006 оны хуулиудад шууд зааж тогтоож байсан бол шинэ хуулийн төсөлд “хүртэл” гэдэг үгээр хугацааны дээд хязгаарыг тогтоож байгаа юм байна. Ингэснээр төрийн албан тушаалтан хугацааг дур зоргоор тогтоох, эсвэл хээл хахууль авах үүд хаалга нээж өгч байна.
1994 оны хуульд тусгай зөвшөөрөл цуцлах үндэслэлийн дийлэнх нь субьектив хамааралтай, түүнээс гадна тусгай зөвшөөрөл олгосон байгууллагаас өөр байгууллага уг зөвшөөрлийг цуцлаж болохоор байгаа нь төрийн байгууллагын хүнд суртлыг баталгаажуулсан заалт болсон байна.
1997 оны хуульд лиценз цуцлах үндэслэлийн хоёр нь обьектив шинжтэй, лиценз эзэмшигчээс өөрөөс нь хамаарах үндэслэл байх бөгөөд гуравдахь үндэслэлээр цуцлахад нөхөх олговрыг бүрэн төлөх тул ашигт малтмалын хайгуул хийх, ашиглах лиценз эзэмшигчийн эрх бүрэн хамгаалагдаж баталгаажсан байна. Харин 2006 оны хуульд нэмэгдэж орсон хоёр үндэслэл нь субьектив хамааралтай тул эрхийн баталгаа ямар нэг хэмжээгээр суларч болохоор байна.
Шинээр хэлэлцүүлж буй хуулийн төсөлд цуцлах үндэслэлийг 13 болгон нэмэгдүүлсэнийн зэрэгцээ уг үндэслэлийг хянаж тогтоох, баталгаажуулах төрийн захиргааны олон байгууллага болон бусад олон субъектүүд оролцохоор байгаа нь хүнд суртлыг ихээр нэмэгдүүлэхээс захиргааны хэргийн шүүхийн маргаан ихсэх магадлалтайн гадна дээр дурдсан эрхийн баталгааг маш их дордуулж байна.
3. ЭД ХӨРӨНГӨ НИЙГЭМЧЛЭХ, ДАЙЧЛАН ХУРААХ
Нэгэнт эд хөрөнгийг нийгэмчлэх, дайчлан хураах эсвэл эд хөррөнгийн эрхэнд хууль бусаар халдах хураан авах асуудал бол хувийн хөрөнгө оруулагчдийг хамгийн их айлгадаг, шууд дайжин зугатаж явахад хүргэдэг асуудал билээ. Орчин үеийн улам бүр даяаршиж буй улс төр, нийгэм, эдийн засгийн хөгжлийн нөхцөлд ийм зүйл гарах нь ховор боловч бас тодорхой жишээ дурдаж болох л билээ. Дэлхийд гэхэд Венесуэл улс манайд гэхэд Канадийн “Хаан Ресурс” компанитай холбоотой асуудал байж л байх.
Доктор С.Нарангэрэлийн “Эрх зүйн эх толь бичиг”-т “Нийгэмчлэх (улсын болгох): хувийн өмчид байгаа эд хөрөнгийг улсын өмчид шилжүүлэх улсын (төрийн) нийгэмшил-эдийн засгийн бодлогын арга хэмжээ. ... Ардчилсан улсуудад улсын болгох нь гагцхүү хуульд үндэслэгдэн улсын болгож буй эд хөрөнгийн өмчлөгчид эд хөрөнгөтэй адил тэнцүү нөхөн төлбөрийг олгох нөхцөл явагддаг.” гэж тайлбарласан байна.
Wikipedia.org веб хуудсанд: Нийгэмчлэх (Nationalization) гэдэг ойлголтын тайлбар Доктор С.Нарангэрэлийн тайлбартай адилхан утгатай байна. Гэвч дээрх веб хуудсанд: АНУ-д “Eminent domain”, Англид “compulsory purchase”, Канадад “expropriation” гэж “иргэдийн өөрсдийнх нь зөвшөөрөлгүйгээр, эд хөрөнгөтэй нь тэнцүү мөнгөн нөхөн төлбөр олгох журмаар хувийн өмчийг дайчлан авах, эсвэл өмчлөх эрхийг хураан авахыг хэлнэ” гэж тайлбарласан байна.
Дээр дурдсанаас уншигч “нийгэмчлэх” гэдэг нь үнэ төлбөргүйгээр эд хөрөнгө, эд хөрөнгийн эрхийг шилжүүлэн авах, дайчлан хураан авах” гэдэг нь эзэмшигчийн зөвшөөрөлгүйгээр эд хөрөнгө, эд хөрөнгийн эрхийг мөнгөн нөхөн төлбөртэйгээр шилжүүлэн авахыг хэлж байна гэж ойлгосон байх аа. Өөрөөр хэлбэл дайчлан хураан авах гэж тухайн эд хөрөнгө, эд хөрөнгийн эрхийн үнэ цэнийг хураан авч буй зөвхөн нэг талын хүсэл зоригийн илэрхийлэлийг хэрэгжүүлж байгаа үйлдэл байна.
Зах зээлийн эдийн засагтай орнуудад эд хөрөнгө, эд хөрөнгийн эрхийг дайчлан хураан авах асуудлыг хуульчилж зохицуулахдаа хоёр асуудлыг маш тодорхой болгодог: нэгд нь дайчлан авах зорилго, зориулалт нь яг язгуур утгаараа нийтийн ашиг сонирхол мөн байх; хоёрт нөхөх олговор нь зах зээлийн эдийн засгийн орнуудад хэрэглэгддэг нийтлэг зохицуулалтаар тодорхойлогддог байх. Өөрөөр хэлбэл нөхөх олговорын хувь хэмжээ нь дор хаяж “алдагдсан боломжийн өртөг” (opportunity cost)-р тодорхойлогддог байх явдал юм.
Wikipedia.org веб хуудсанд: “алдагдсан боломжийн өртөг” (opportunity cost) гэж арга буюу татгалзсаны (сонголт өгөөгүй) дараагийн хамгийн сайн сонголт гэж тооцож болох үйл ажиллагааны үнэ цэнээр тодорхойлогдох өртөг зардал гэж тайлбарласан байна.
Ашигт малтмалын тухай 1997 оны хуульд газрыг тусгай хэрэгцээнд авсан тохиолдолд нөхөх олговрыг талууд “...тохиролцоонд хүрээгүй нөхцөлд хөндлөнгийн этгээдээр олон улсын хэмжээнд хүлээн зөвшөөрөгдсөн аргачлалын дагуу...” 2006 оныход “...тохиролцоонд хүрээгүй бол эрх бүхий хөндлөнгийн этгээдийн дүгнэлтийг үндэслэн...” тус тус тогтоохоор зохицуулж байсан одоо шинээр хэлэлцүүлж буй төсөлд зөвхөн газар биш бас ордыг улсын нөөцөд авах, мөн бүх тохиолдолд “...бодит зардалын нөхөх олговор...” олгохоор тусгасан байна.
Мөн нөөцөд болон тусгай хэрэгцээнд авахдаа ямар зорилгл зориулалтаар, ямар хугацаагаар авах тусгаагүйгээс гадна бүх тохиолдолд нөөцөд болон тусгай хэрэгцээнд авсан талбай ба ордыг сонгон шалгаруултаар өөр этгээдэд олгохоор зохицуулсан нь зорилго нь дахин хуваарилалт юм байна гэдгээс өөрөөр ойлгох аргагүй мэт ойлгогдож байна.